Európska komisia (EK) spustila 23. novembra kampaň na boj proti rodovým stereotypom, ktoré sú na Slovensku a v Európe stále rozšírené.
Negatívne dopady rodových stereotypov
Kampaň je spustená na sociálnych sieťach a nesie názov #EndGenderStereotypes/Koniec rodovým stereotypom. Jej cieľom je v rámci EÚ spochybniť pretrvávajúce rodové stereotypy, ktoré sú príčinou rodových nerovností.
Informovala o tom EK s tým, že kampaň #EndGenderStereotypes má šíriť povedomie o negatívnych dopadoch rodových stereotypov na ženy aj mužov. Tie podľa EK obmedzujú ich slobodné rozhodovanie a príležitosti.
Analýza ukázala, o ktoré pracovné pozície sa zaujímame najviac a o ktoré najmenej
Ako komisia informovala, v rámci Indexu rovnosti pohlaví sa Slovensko umiestnilo na 23. mieste vrámci EÚ s bodovou hodnotou 59,2 zo 100, čo je o 11 bodov menej ako priemer EÚ.
Platový rozdiel medzi mužmi a ženami bol v roku 2021 na úrovni 16,6 percenta. Z prieskumu Eurobarometera tiež vyplynulo, že u respondentov zo Slovenska stále pretrváva vysoká úroveň rodových stereotypov.
Vplyv na ženy a mužov po celom svete
„Až 73 percent opýtaných súhlasilo s tvrdením, že najdôležitejšou úlohou ženy je starať sa o domácnosť a rodinu, a 75 percent z nich uviedlo, že hlavnou úlohou muža je zarábať peniaze,“ spresnila EK s tým, že takéto stereotypy ovplyvňujú ako úlohy v spoločnosti, tak aj vnímanie emocionálneho prejavu.
„Napríklad 25 percent slovenských respondentov nesúhlasilo s tým, že pre muža je prijateľné plakať. Naopak, 83 percent opýtaných verilo, že ženy sú náchylnejšie robiť rozhodnutia poháňané emóciami ako muži,“ dodala komisia.
Posilňovanie ženskej sebahodnoty je kľúčom k šťastnému životu
Komisárka EÚ pre rovnosť Helena Dalliová zdôraznila, že rodové stereotypy sú v európskych spoločnostiach neustále prítomné a nie sú len otázkou osobného názoru, ale ich vplyv na ženy a mužom po celom svete je skutočný.
Ako vysvetlila, očakávania, ktoré sa týkajú voľby štúdia dievčat, práce pre mužov alebo úloh vhodných pre ženy v súkromnom aj verejnom živote, majú negatívny dopad na trh práce a na celú spoločnosť. Podľa Dalliovej to smeruje k trvalým ekonomickým nerovnostiam medzi ženami a mužmi.
Obmedzujú rozhodnutia a slobodu
„Rodové stereotypy je preto potrebné búrať, keďže obmedzujú osobné rozhodnutia a slobodu. Dúfam, že naša kampaň bude podnetom na zamyslenie sa nad rodovými stereotypmi a prispeje tak k prehodnoteniu zaužívaných vzorcov správania. Vyzývam všetkých Európanov a Európanky, aby sa zapojili do nášho úsilia ukončiť rodové stereotypy v celej Únii,“ vyhlásila Dalliová.
Slovenky investujú pravidelne a najčastejšie do podielových fondov, stále však zaostávajú za mužskou populáciou
Kampaň je súčasťou implementácie Stratégie rovnosti pohlaví Európskej komisie na obdobie 2020 – 2025 a má za cieľ vytvoriť EÚ, v ktorej si ženy a muži v celej svojej rôznorodosti môžu zvoliť životnú cestu bez rodovo podmieneného násilia a stereotypov.
Stratégia sa usiluje aj o poskytovanie rovnakých príležitostí pre všetkých tak, aby sa zapojili do vedúcich úloh európskej spoločnosti a uspeli v nich.