BRATISLAVA 9. decembra (WebNoviny.sk) – Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) predstavila nový cestovný poriadok, ktorý začne platiť v nedeľu 13. decembra.
Rýchliky budú jazdiť z Bratislavy priamo do Banskej Bystrice
Jednou z hlavných noviniek je priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Banskej Bystrice každé dve hodiny s kratším trvaním cesty. V pracovných dňoch bude na 230-kilometrovej trati cez Levice a Žiar nad Hronom premávať deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje. Ide o zásadnú zmenu, keďže v súčasnosti polovica rýchlikov z hlavného mesta končila vo Zvolene, pričom priame vozne pokračovali na Banskú Bystricu a Žilinu. Ďalšie rýchliky išli ďalej južnou trasou do Košíc, čo po novom už nebude.
Štát si od ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy objednal výkony vo verejnom záujme v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov zhruba za takmer 210 mil. eur, podobne ako v súčasnosti. Táto suma zahŕňa 12 mil. eur na zvýšené náklady a kompenzáciu výpadku tržieb z bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov. „V polohách vlakov objednávanej dopravy sme nepripravili žiadne zásadné zmeny, skôr sa snažíme systém dobudovávať,“ povedal v stredu na tlačovej besede generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.
Cesta z Bratislava do Prahy potrvá menej ako štyri hodiny
Obmedzené zmeny vlakov spôsobili len práce na modernizácii traťových úsekov pri Trenčíne a pred Žilinou. „Umožňuje sa oveľa ľahšie nadväzovať na prímestské autobusy a v niektorých prípadoch na mestskú hromadnú dopravu. Je to aj istý vklad do budovania integrovaných dopravných systémov, ktoré sú na Slovensku zatiaľ v začiatkoch. Do roku 2016 vstupujeme s pomerne stabilizovaným objemom za celú osobnú železničnú dopravu v objeme 32,5 milióna vlakových kilometrov,“ uviedol Kubáček. Zvyšok pripadá na vlaky súkromného dopravcu RegioJet na trati Bratislava – Komárno.
Riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt informoval, že viac ako polovica výkonov vlakov v regionálnej doprave bude mať klimatizované súpravy alebo nové modernizované vozne. „Máme k dispozícii po siedmich rokoch 61 nových vlakov a 94 zmodernizovaných či nových vozňov. Do Prahy budeme jazdiť z Bratislavy pod štyri hodiny,“ povedal. Z 1 455 vlakových spojov vypravovaných denne pripadá 207 na diaľkovú dopravu a 1 247 na regionálnu a prímestskú dopravu. Na deviatich regionálnych linkách jazdia už len nové vlaky financované s využitím peňazí Európskej únie a na ďalších šiestich linkách tvoria tieto vlaky 80 %. Spolu ide takmer o päťsto spojov novými vlakmi.
Na hlavnej trati Bratislava – Žilina – Košice (445 km) bude denne naďalej jazdiť štrnásť vlakov tam a späť, pričom rýchlik Čingov pôjde z Bratislavy vo vybrané dni len po Žilinu, resp. Poprad – Tatry. Na úseku Košice – Trenčín budú premávať denne dva vlaky.
Rýchliky medzi Bratislavou a Košicami jazdia každé dve hodiny, na úseku po Žilinu každú hodinu. InterCity (IC) vlaky, ktoré ZSSK prevádzkuje bez dotácií, prestanú jazdiť 18. januára z dôvodu straty. „Vlaky v nočnej doprave, ktoré odchádzajú z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a Humenného a z Bratislavy cez Zvolen a Košice do Prešova, nastavujeme tak, aby bol dlhší spánok vo vlaku. Vlaky budú odchádzať zo stanice Bratislava Nové Mesto, cestujúci môže nastúpiť o hodinu, hodinu a pol skôr,“ uviedol Schmidt. Pri ceste z Košíc do Bratislavy zas môže cestujúci spať dlhšie a neskôr vystúpiť.
ZSSK zavádza aj novú kategóriu vlakov – regionálny rýchlik. Ide o sedemnásť vlakov, väčšina bude jazdiť na linkách do vzdialenosti 240 km, napríklad Košice – Poprad, Bratislava – Trenčín, Bratislava – Žilina. Vlaky budú mať limity miest pre bezplatnú prepravu a nebudú súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského samosprávneho kraja.
Nový cestovný poriadok prinesie lacnejšiu prepravu automobilov
Železnice plánujú pre svojich zákazníkov aj zlacnenie prepravy automobilov v rámci vnútroštátnej aj medzinárodnej dopravy. Informovala o tom riaditeľka odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.
Železničná spoločnosť Slovensko ponúkne počas najbližšieho roka denne v priemere 1455 vlakov, ktoré obslúžia 690 staníc na celkovo 2800 kilometroch železničných tratí. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si od spoločnosti objednalo na rok (do polovice decembra 2016) spolu 31,3 milióna vlakových kilometrov. Celkový rozsah dopravy zostáva na úrovni roka 2015. Tretinu výkonov predstavujú vlaky diaľkovej dopravy a dve tretiny tvoria výkony v rámci regionálnej a prímestskej dopravy.
„Nový cestovný poriadok síce nezvyšuje počty vlakov ako vlani, ale prináša zaujímavé novinky, ktoré zrýchlia a spresnia dopravu a vytvoria väčšie pohodlie cestujúcich pri prestupoch,“ uviedol riaditeľ Úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt. V medzinárodnej doprave bude prvýkrát cesta z Bratislavy do Prahy trvať menej ako štyri hodiny. Znovu začne jazdiť vlak spájajúci všetky krajiny Visegrádskej štvorky.