BRATISLAVA 6. decembra (WEBNOVINY) – V troch štátnych železničných spoločnostiach, ktoré zabezpečujú správu infraštruktúry, osobnú a nákladnú prepravu, by mohlo prísť o prácu okolo štyritisíc zamestnancov. Z celkového počtu 32 tisíc pracovníkov by sa to dotklo 13 % z nich, čo by znamenalo najväčšie prepúšťanie na železniciach v ich histórii. Denník Hospodárske noviny v pondelok napísal, že iba nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. zamestnáva necelých 10-tisíc ľudí, pričom sa bude musieť rozlúčiť s dvoma tisíckami osôb, čiže každým piatym zamestnancom.
Podľa odborárov prepúšťanie hospodárske problémy troch železničných spoločností nevyrieši. Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci by sa mal stretnúť s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH) 13. decembra. Chce ho presvedčiť, aby znižovanie počtu zamestnancov zastavil a získal viac peňazí zo štátnej pokladne. Ozdravný plán Carga môže podľa HN napadnúť Európska komisia, a to z dôvodu, či štátna firma zmiernením splátok pôžičky nezíska nedovolenú konkurenčnú výhodu oproti iným spoločnostiam. Poskytnutie spomínaného úveru pre Cargo už Brusel skúma, či nepredstavovalo nepovolenú štátnu pomoc.
Železničná spoločnosť Slovensko neprepustí 500 pracovníkov
Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) neplánuje prepustiť 500 zamestnancov, čím by ich počet klesol o 10 %. Osobný železničný prepravca nepripravuje v budúcom roku ani rušenie spojov a zvyšovanie cestovného. „ZSSK zníži zamestnanosť prirodzeným odchodom pracovníkov do dôchodku a pripravuje racionalizáciu organizačnej štruktúry. Tých, ktorých sa dotkne, dostanú ponúknuté iné pracovné miesto,“ informoval v pondelok agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay. Pokiaľ nebude iná ponúknutá pozícia pracovníkom vyhovovať, budú sa môcť dohodnúť na odchode z firmy. Malo by ísť o niekoľko desiatok pracovných miest.
„ZSSK v súčasnosti rokuje s ministerstvom dopravy o úhrade platieb za výkony vo verejnom záujme a o prijatí desaťročného plánu financovania, ktorý by pomohol vyriešiť ekonomické problémy firmy a stabilizoval jej hospodárenie,“ uviedol ďalej Buzinkay pre agentúru SITA.
Spoločnosť ZSSK Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave, eviduje základné imanie vo výške 212,44 mil. eur.
Počet pracovníkov Carga k začiatku roka 2011 klesne na 9 250
Počet zamestnancov štátnej akciovky Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. k začiatku budúceho roka klesne na 9 250. Medziročne to bude znamenať zníženie približne o 5 %. Začiatkom tohto roka totiž Cargo evidovalo 9 721 pracovníkov a ich počet k začiatku júna klesol o 131 na 9 590. V priebehu prvého polroka 2011 plánuje nákladný železničný prepravca v rámci úsporných opatrení prepustiť ďalších zhruba 20 % stavu, čiže okolo 1 850 zamestnancov. Ich počet sa tak môže znížiť na 7 400.
„Zatiaľ ide o údaje z návrhu podnikateľského plánu na rok 2011, ktorý ešte musí odsúhlasiť predstavenstvo a dozorná rada Carga. Prepúšťanie zamestnancov je iba jedným z bodov podnikateľského plánu, ktorého cieľom je ozdravenie spoločnosti, zvýšenie jej trhovej hodnoty, dosiahnutie zisku v roku 2012 a príprava spoločnosti na vstup strategického investora v roku 2013,“ informoval v pondelok agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda. Ani očakávaný mierny rast nákladnej prepravy v budúcom roku podľa neho nedovoľuje udržať súčasnú zamestnanosť, ak má firma fungovať efektívne.
Cargo zároveň plánuje požiadať o ročný odklad splátky štátnej pôžičky z minulého roka vo výške 166 mil. eur, čo je tiež súčasťou plánu ozdravenia firmy. „Počas tohto obdobia spoločnosť pripraví a navrhne spôsob a podmienky splatenia pôžičky od štátu,“ uviedol ďalej Halanda. Štátnu finančnú výpomoc, ktorú firme schválila vláda Roberta Fica (Smer-SD) na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy, poklesu tržieb a udržanie zamestnanosti, Cargo použilo na prevádzkové a investičné náklady. Prvú splátku vo výške 10 mil. eur malo zaplatiť vo februári budúceho roka, pričom spomínanú splátku má zaplatiť dvakrát ročne do roku 2019.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.