PONTOISE 2. februára (WEBNOVINY) – Vo Francúzsku sa v utorok začína ostro sledovaný proces s americkou spoločnosťou Continental Airlines ako aj ďalšími asi päťtisíc osobami pre nehodu z roku 2000, keď v nadzvukovom lietadle typu Concorde zahynulo 113 ľudí. Súd si vypočuje rôzne verzie, prečo prišlo na parížskom letisku Charla de Gaulla 25. júla 2000 k nešťastnej havárii.
Medzi hlavných podozrivých patrí spoločnosť Continental Airlines a dvaja jej zamestnanci. Tí majú byť zodpovední za smrť 109 prevažne nemeckých pasažierov lietadla smerujúceho z Paríža do New Yorku. Okrem nich prišli pri nešťastí o život aj štyria ľudia na zemi – tí sa v čase pádu concordu nachádzali v hoteli, kam stroj po tom, ako sa vznietil, narazil. Rovnakým obvineniam čelí aj bývalý predstaviteľ francúzskeho leteckého úradu a dvaja konštruktéri legendárneho dopravného lietadla schopného dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť.
Proces sa odohráva v mestečku Pontoise neďaleko Paríža a potrvať by mal asi štyri mesiace. Na jeho konci by malo byť jasné, čo bolo príčinou tragickej havárie. Vyšetrovatelia predpokladajú, že incident sa odohral po tom, ako sa na štartovaciu dráhu dostala kovová lamela, ktorá odpadla z lietadla spoločnosti Continental Airlines. Súčiastka z tvrdej zliatiny titánu mala počas vzlietnutia poškodiť concorde spoločnosti Air France a následne spôsobiť, že sa krátko po štarte zrútil. V prípade usvedčenia čelí spoločnosť Continental Airlines maximálnej pokute 375 tisíc eur. Ak sa súdu podarí dokázať zodpovednosť za tragédiu aj konkrétnym osobám, môže im udeliť pokutu 75 tisíc eur a trest odňatia slobody v maximálnej výške päť rokov.
Jedinými spoločnosťami, ktoré v tom čase používali concorde na komerčné lety, boli Air France a British Airways. Tie ich po tragédii na 15 mesiacov vyradili z prevádzky a po ich opätovnom krátkom návrate ich v roku 2003 prestali používať definitívne.
Prvý komerčný let legendárneho lietadla uskutočnili ešte v roku 1976. Celkovo vyrobili len 20 lietadiel tohto typu, pričom jeden kus sa v začiatkoch predával za sumu 23 miliónov libier. Concorde bol produktom spoločného britsko-francúzskeho konzorcia a lietal na pravidelnej linke Paríž-New York. Túto trasu bol pritom schopný preletieť za dodnes rekordné približne tri hodiny. Concorde však nebol jediným komerčným dopravným lietadlom schopným dosiahnuť rýchlosť zvuku. Francúzov a Britov v tomto ešte v roku 1969 predbehli Sovieti, ktorých Tupolev Tu-144 dosiahol tzv. rýchlosť Mach 2 ešte skôr ako Concorde.
SITA/AFP