BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) – Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody začali v stredu v Bruseli sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie (EK) o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová.
Agentúru SITA o tom vo štvrtok informovalo ministerstvo dopravy.
Slovenská delegácia v stredu prezentovala zástupcom Generálneho riaditeľstva pre životné prostredie výsledky verejného prerokovania správy nezávislého experta Petra Rotha so zástupcami samosprávy a občianskych združení.
Predstavila tiež ďalšie zmierňujúce opatrenia na zníženie vplyvu výstavby úseku diaľnice na životné prostredie.
„Rokovania budú pokračovať už začiatkom októbra, kedy zašleme do Bruselu finálnu verziu hodnotenia nezávislého posudzovateľa Rotha už aj s podrobným plánom technického riešenia zmierňujúcich opatrení. Veríme, že rokovania dopadnú čo najlepšie pre Slovensko z pohľadu dobudovania diaľnice medzi Bratislavou a Košicami,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák, ktorý spolu so štátnym tajomníkom ministerstva životného prostredia Jánom Ilavským viedol rokovania za slovenskú stranu.
Úsek D1 Turany – Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.
Odhadované náklady na stavbu diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel.
Ekologickí aktivisti presadzujú novú trasu stavby diaľnice s tunelom Korbeľka, čo by oddialilo začiatok práce o niekoľko rokov.
Poslanci parlamentu za OĽaNO, predseda výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba a člen výboru Martin Fecko nedávno listom upozornili eurokomisárov pre životné prostredie a regionálnu politiku Janeza Potočnika a Johannesa Hahna, že pri povrchovom variante výstavby diaľnice Turany – Hubová ide o zjavné porušenie európskych smerníc a dohovorov pri ochrane prírody a krajiny.
Poslanci preto požiadali eurokomisárov o prehodnotenie trasy diaľnice a prijatie variantu s tunelom Korbeľka.