BRATISLAVA 22. mája (WEBNOVINY) – Oficiálna predvolebná kampaň k siedmim parlamentným voľbám do pádu totality v roku 1989 odštartovala. Od dnes sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady SR môže vysielať politická reklama a rozhlas a televízia tiež môžu začať prinášať diskusie s kandidujúcimi politickými subjektmi. Verejnoprávne médiá – Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenská televízia (STV) a vysielatelia s licenciou, teda súkromné médiá musia rozdeliť vysielacie časy na politickú reklamu aj diskusie rovnomerne medzi kandidujúce politické strany alebo koalície tak, aby žiadna politická strana alebo koalícia nebola znevýhodnená. Politickú reklamu vo vysielaní SRo, STV aj v súkromných médiách platia kandidujúce politické subjekty. Všetky musia mať rovnaké cenové podmienky.
Všetky médiá, ktoré budú vysielať politickú reklamu ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt – strana či koalícia, môže dostať na svoju politickú reklamu najviac polhodinu vysielacieho času. Za obsah reklamy zodpovedajú strany. SRo a STV musia zo zákona poskytnúť stranám uchádzajúcim sa o hlasy voličov spolu desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. V prípade vysielateľov s licenciou musí projekt predvolebných diskusií schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu
Ako agentúru SITA informoval riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Luboš Kukliš, rada 11. mája schválila projekty diskusií trom vysielateľom – Markíze-Slovakia, s.r.o. (diskusia Parlamentné voľby 2010, od 7. do 10. júna), Bardejovskej televíznej spoločnosti (diskusia Parlamentné voľby 2010, 27. mája, 3. júna a 10. júna) a Televíznej spoločnosti BBSK, a.s. (diskusia Fórum, od 6. do 12. júna). Monitoruje niektoré relácie na STV, TV Markíza, TV JOJ a TA3 a za rádiá vybrané relácie v programe troch okruhov SRo – v Rádiu Slovensko, bratislavskej Regine a vo vysielaní Patrie a súkromného rádia Expres. Rada sa tiež zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nie je v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii. Komisia rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách, dodal Kukliš.
Na vlnách všetkých rádií SRo zaznejú diskusie, na ktoré majú kandidujúce strany nárok zo zákona 15 pracovných dní pred voľbami, od pondelka 24. mája. O politickú reklamu v rozhlase prejavilo záujem päť politických parlamentných strán. Diskusie nebudú na rozdiel od tých vysielaných pred začiatkom kampane konfrontačné. Odpovede na otázky, ktoré strany dostali od rozhlasu vopred, pôjdu zo záznamu. „Nevideli sme dôvod na to, aby sme dávali prezentáciu politických strán, ktorú vyčlenil zákon, do konfrontácie. Myslíme si, že občania – voliči majú právo na jasné striktné posolstvá politických strán, ktoré kandidujú,“ povedala pre SITA šéfka spravodajstva SRo Anna Sámelová. Podrobnosti o voľbách možno nájsť na webe rozhlasu – http://www.rozhlas.sk, cez banner Parlamentné voľby 2010.
STV začala predvolebné informovanie v apríli, keď zmenila nedeľnú politickú diskusiu O 5 minút 12. Počas šiestich týždňov od 11. apríla do 16. mája v nej dávala priestor predstaviteľom súčasných parlamentných strán. Počas predvolebnej kampane odvysiela STV okrúhle stoly so všetkými kandidujúcim 18 stranami. Diskusie budú na Dvojke od utorka 1. júna do piatku 11. júna od 17:00 do 18:10, informoval agentúru SITA hovorca STV Peter Susko. STV podľa Suska vyčlenila na vysielanie platenej politickej reklamy 18 dní a na vysielanie politických diskusií deväť dní. STV v rámci volebného informovania napríklad odvysiela na Dvojke 29. mája v Televíznom klube nepočujúcich inštruktáž pre sluchovo postihnutých k voľbám. Viac možno nájsť na webe http://www.stv.sk, v sekcii Voľby 2010.
V deň volieb je až do konca hlasovania zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí. Zakázané sú však relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicitika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor.
Voľby do Národnej rady SR budú v sobotu 12. júna. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 18 politických subjektov.
SITA