Kresťanská únia (KÚ) Anny Záborskej kúpila najdrahšiu reklamu. Informovala o tom nezisková organizácia Transparency International Slovensko (TIS) s tým, že najdrahšou jednotlivou predvolebnou reklamou vo volebnej kampani sú Obyčajné noviny. Tie roznáša Slovenská pošta do schránok domácností po celom Slovensku.
Noviny vydáva OĽaNO
Ako spresňuje TIS, vytlačenie prvého čísla tohto 30-stranového plnofarebného magazínu stálo 150-tisíc eur, pričom do volieb majú vyjsť ešte dve vydania. Organizácia vysvetlila, že noviny vydáva hnutie OĽaNO, no výdavky za ne sa objavujú na transparentnom účte KÚ, s ktorou OĽaNO kandiduje.
Viac o téme: Predčasné voľby na Slovensku 2023
Ako TIS ďalej vysvetľuje, takáto malá strana bez štátnych príspevkov bude mať miliónovú kampaň vďaka vysokým pôžičkám od dvoch súkromných veriteľov.
Strany na transparentných účtoch vyzbierali niekoľko miliónov eur, dominuje Smer-SD a nasledujú Hlas-SD a Sme rodina
Za tri čísla by tak mala KÚ zaplatiť 450-tisíc eur, pričom ďalšie desiatky stojí ich roznáška Slovenskou poštou. Generálny manažér OĽaNO Július Jakab informoval TIS, že noviny ako súčasť spoločnej kampane platí KÚ a kandidát KÚ Michal Sygút pre TIS uviedol, že na 98 percent to nie sú peniaze Igora Matoviča.
Privátna pôžička
„Michal Važan, ktorý má v KÚ na starosti kampaň vysvetlil, že to ide z pôžičiek a v blízkom čase zverejnia na webe informáciu o dvoch veriteľoch,“ informuje TIS a pokračuje s tým, že štvrť milióna požičala KÚ martinská tlačiareň Fork, za ktorou je sympatizant strany Radovan Kraker.
Najtransparentnejšiu kampaň vedú progresívci, ich protipólom je Smer a jedno hnutie má prekvapivo nízke náklady
„Ďalších 700-tisíc Bojnická urbárska akciová spoločnosť – ide o zatiaľ najväčšiu privátnu pôžičku mimo bankových úverov v tejto kampani,“ uviedla organizácia.
Historicky najväčšia kampaň?
TIS ďalej uvádza, že v prípade OĽaNO vznikli špekulácie o tom, že môže prevalcovať konkurenciu deväťmiliónovou kampaňou, ak by dokázala obísť zákon a posunúť milióny menším stranám v koalícií, ktoré nemajú na trojmiliónovú kampaň, a teda Za ľudí a KÚ.
„K historicky najväčšej kampani sa naozaj schyľuje, aj keď to tak zatiaľ podľa transparentných účtov strán koalície nevyzerá. OĽaNO nám totiž deklarovalo, že plánuje kampaň v objeme do troch miliónov eur. Podobne ako KÚ aj strana Za ľudí Veroniky Remišovej podľa ich vyjadrenia chystajú miliónovú kampaň. Spolu by tak trojkoalícia mohla prekročiť päťmiliónovú hranicu. V minulých voľbách 2020 minula koalícia PS – Spolu v spoločnej kampani iba 2,8 milióna eur,“ uzavrela organizácia TIS.