BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Predseda KDH Ján Figeľ trvá na tom, že štát je spoluzodpovedný za tragédiu pri výstavbe mosta na diaľnici D1 Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra.
Na brífingu v piatok vyzval ministra dopravy Jána Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o výstavbe spomínaného úseku diaľnice, podľa ktorého mal niekto povoliť zmenu typu podpernej skruže z výsuvnej na pevnú.
Bývalý minister dopravy tvrdí, že zhotoviteľ stavby, ktorým je združenie v zložení Váhostav – SK a Bögl a Krýsl, bez súhlasu NDS nemohol zmeniť podpernú konštrukciu, ktorá zlyhala pri stavbe mosta.
Figeľ označil za klamstvo tvrdenie Počiatka, že NDS, ktorá na stavbe vykonáva vlastný stavebný dozor, nie je za tragédiu zodpovedná, lebo v rámci dozornej činnosti podľa neho musela odsúhlasiť zmenu skruže. Figeľ povedal, že ak by si štát a zhotoviteľ plnili svoje povinnosti, nešťastie sa nemuselo stať.
„Dnes je jasné, že dozor zlyhal,“ povedal Figeľ. Odvolal sa pritom na jedného z vyšetrovateľov nešťastia, ktorý pre denník Pravda povedal, že dozor mal betonáž na moste zastaviť. „Problém je v tom, že dozor nebol počas betonáže na stavbe ani prítomný,“ dodal líder kresťanských demokratov.
Obrazom: Tragédia pri Kurimanoch si vyžiadala životy štyroch robotníkov
Minister dopravy Ján Počiatek v reakcii na Figeľa vyhlásil, že žiadny dodatok k zmluve neexistuje a že pri stavbe mosta mala byť použitá pevná podperná konštrukcia.
Figeľ si podľa neho vymýšľa a mal by preto vyvodiť sám zodpovednosť.
„Projekt, s ktorým pán Figeľ vysúťažil uvedený most, hovorí úplne jasnou rečou, a to, že nosná konštrukcia sa zhotoví technológiou etapovej betonáže monolitickej konštrukcie zhotovenej na posuvnej podpernej skruži,“ povedal Počiatek.
Projekt je podľa ministra kľúčovou a neoddeliteľnou súčasťou tendrovej dokumentácie, ale aj zmluvy o dielo. „Toto je to, čo chcel investor od zhotoviteľa, aby postavil. Toto je ten projekt,“ dodal minister.
Video: Zodpovednosť má česká firma, tvrdí minister (5. novembra 2012)
Projektant podľa neho v liste uviedol, že dodávateľom navrhnutá technológia na predmetnom moste spĺňa požiadavky a predpoklady schválenej projektovej dokumentácie.
Počiatek povedal, že Figeľ od začiatku súťažil podľa tejto projektovej dokumentácie, počítajúcej s použitím pevnej podpernej skruže.
Počiatek si myslí, že Figeľ ani netuší, čo vtedy súťažil, ale ako dodal, veľmi dobre vie, čo súťažil.
Exminister dopravy považuje za zavádzanie aj slová svojho nástupcu o tom, že zhotoviteľ stavby mal voľné ruky pri použití technológie.
„Možno, keď Jánovi Počiatkovi stavali dom, mal zhotoviteľ voľné ruky. Pri diaľniciach to tak nie je, platia zákony a zmluva o dielo. Ide o čisté zavádzanie. Ak chcel zhotoviteľ zmeniť, mal tak urobiť vo svojej ponuke pri vstupe do súťaže,“ povedal ďalej Figeľ.
Zhotoviteľ to podľa neho neurobil, ale zaviazal sa zmluvným rozpočtom, že dodá výsuvnú skruž na tento most, pričom je povinný postupovať podľa zmluvy o dielo, kde je nacenená výsuvná skruž. „Bez súhlasu investora, Národnej diaľničnej spoločnosti, to nemohli zmeniť,“ dodal.
Náklady na stavbu mostu, kde sa stala tragédia, mali dosiahnuť okolo 4 mil. eur, pričom skruž mala stáť asi desatinu z tejto sumy. Rozdiel v cene pre zmenu podpernej konštrukcie sa podľa neho pohybujú v státisícoch eur.
Video: Figeľ vyzýva ministra, aby zverejnil dodatky
Minister Počiatek podľa KDH v piatok opäť klamal, keď sa odvolával na projekt.
„V Zmluve o dielo, ktorá bola podpísaná a je aj právne záväzná, je explicitne uvedené, že pri tomto moste má byť použitá výsuvná skruž. Potom, čo NDS dvakrát pochybila, pretože okrem zlyhania dozoru musela odsúhlasiť aj zmenu podpernej skruže z výsuvnej na pevnú, minister Počiatek nesie plnú politickú zodpovednosť za toto zlyhanie,“ uviedol hovorca KDH Matej Kováč.
„Najzarážajúcejšie je to, že namiesto pravdivého informovania verejnosti minister Počiatek zavádza a kryje pochybenia NDS, čo ho úplne diskvalifikuje,“ dodal.