Z jednej lyžičky okamih plný potešenia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

BRATISLAVA 28. decembra (WBN/PR) – Rozpustná káva sa zrodila v dobe, keď sa svet zmietal v hospodárskej kríze, ktorá časom voľne prešla do vojenského konfliktu. Na prahu veľkej katastrofy vtrhol na trh nápoj, ktorý dobyl svet…

V piatok 25. októbra 1929, po krachu newyorskej burzy, začali zdesení ľudia hromadne vyberať svoje úspory z bánk. Táto reťazová reakcia znamenala jediné – rast nezamestnanosti, ústup demokracie na úkor totality a masívny nástup chudoby. Štáty závislé od exportu zrazu stratili svoje odbytištia tovarov.

Táto udalosť sa výrazne dotkla aj Brazílie, ktorej hlavným vývozným artiklom bola káva. Kým by však producenti išli pod cenu, radšej ju likvidovali. Medzi inými oslovili aj predstaviteľa Brazílskeho kávového inštitútu, známeho bankového experta Louisa Dapplesa, s otázkou, či by im nepomohol vyriešiť problém s nadbytkom kávy. Dapples v tom čase pracoval pre spoločnosť Nestlé, ktorú mal dostať z povojnovej krízy. Predstavou expertov z inštitútu bolo vyvinúť dehydrovanú kávu v kockách, ktorá by bola schopná udržať chuť a arómu kávy a bola by rozpustná v horúcej vode.

Na výsledok tímu pod vedením Maxa Morgenthalerema si svet musel počkať až dlhých sedem rokov. Na jar 1937 predstavila skupina vedcov prevratnú novinku – rozpustný kávový prášok s vynikajúcou chuťou a arómou, ktorý sa neusadzoval na dne pohára. Novinka dostala meno NESCAFÉ, ako kombinácia slov Nestlé a Café. Pôvodne sa mal výrobok vyrábať v Brazílii, avšak v dôsledku vtedajších legislatívnych a regulačných problémov bolo rozhodnuté o prenesení výroby do krajín očakávanej konečnej spotreby. Prvá výroba bola teda otvorená vo švajčiarskom meste Orbe, kde sa NESCAFÉ vyrába dodnes.

Neskôr, v roku 1939, bola výroba rozšírená do Veľkej Británie, Francúzska a USA. Krátko po uvedení výrobku na trh však vypukla druhá svetová vojna, ktorá bola príčinou obrovského nárastu dopytu po novom produkte NESCAFÉ. Jeho obľuba bola medzi Američanmi taká veľká, že vláda musela presmerovať všetku svoju produkciu do armády. Jednalo sa približne o milión bední s kávou ročne.

Popularita NESCAFÉ rástla

V päťdesiatych rokoch začalo byť Nescafé obľúbené medzi mladými ľuďmi, ktorí sa stretávali v kaviarňach pri počúvaní rock’n’roll. Káva začala ľudí zbližovať, stala sa spoločenským prvkom, ktorý spájal ľudí na určitých miestach. Tak ako sa “ísť na kávu” stalo symbolom neformálnej schôdzky, stalo sa Nescafé synonymom pre rozpustnú kávu. Od samého začiatku sa Nescafé balilo do hnedých plechoviek s nápisom Nescafé, ktoré neskôr nahradili sklenené poháre, ktoré si kupujeme dodnes. Nestlé týmto vtislo svojmu produktu nezameniteľnú podobu a po typických sklenených dózach siahajú ľudia po celom svete. Nescafé je vnímané ako druhá najuznávanejšia značka segment nápojov, hneď za Coca Colou. Existuje veľa ľudí, ktorí uprednostňujú nerozpustnú formu kávy, no podľa najnovších štatistík je súčasným trendom odklon od nerozpustnej kávy smerom ku káve rozpustnej. Predovšetkým pre mladých ľudí predstavuje nerozpustná káva spotrebiteľský komfort.

Nescafé si v segmente nerozpustnej kávy drží vedúce postavenie na celom svete. Zaujímavé je, že každá piata šálka rozpustnej kávy je práve Nescafé. Medzi najaktívnejších konzumentov kávy patria Škandinávci, Holanďania a Dáni. Len vo Fínsku sa vypije takmer jeden a pol tisíca šálok kávy na obyvateľa ročne, čo predstavuje skoro 4 šálky denne.

Zdroj: NESCAFÉ Dolce Gusto, Krups

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať