Aplikácia umožní spojiť sa so záchrankou jedným tlačidlom. Záchranári zároveň dostanú informácie o pacientovi rovno do systému.
Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR pripravilo a uviedlo do praxe novú mobilnú aplikáciu 155.sk. Aplikácia dokáže lokalizovať miesto, kde sa nachádza volajúci. Nepočujúcim ponúka možnosť zaslať núdzovú správu. Aplikácia je bezplatná a funguje pre celé územie SR. Informovala o tom hovorkyňa MZ SR Zuzana Eliášová.
Aplikácia 155.sk pomôže v prípadoch, keď sa volajúci napríklad zraní v neznámom teréne či dopravnej nehode a nedokáže presne určiť, kde je, prípadne nemôže kvôli zdravotnému hendikepu rozprávať, alebo nepočuje.
Stačí podržať ikonu tlačidla na štyri sekundy a aplikácia spojí volajúceho s operátorom tiesňovej linky 155. Ten zároveň dostane v dátovej vete informácie o zdravotnom stave volajúceho a súradnice miesta, kde sa nachádza.
„Je to významná pomôcka na záchranu života pre ľudí, ktorí sa ocitnú bezprostredne v jeho ohrození. Stlačením jedného tlačidla si privolajú pomoc, spoja sa s operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby a následne posádka záchrannej zdravotnej služby je k nim okamžite na ceste,“ uviedla ministerka zdravotníctva SR Andrea Kalavská.
„Pre operátorov tiesňovej linky 155 je hlavným benefitom to, že aplikácia je priamo prepojená so systémom, v ktorom pracujú. Operátor tak má potrebné informácie o pacientovi vopred, vidí ich a vie s nimi pracovať. Som rád, že vďaka moderným technológiám sa k pacientom dostane adekvátna pomoc rýchlejšie a efektívnejšie,“ povedal riaditeľ Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Juraj Hrehorčák.
Ako to funguje
Aplikáciu je možné stiahnuť do dotykového telefónu na Google Play a App Store.
Ihneď po stiahnutí je potrebné zadať telefónne číslo a potvrdiť aktivačný kód, ktorý je doručený v SMS. Na to, aby aplikácia splnila účel, je nutné povoliť prístup k polohe GPS, SMS a internetu a detailne vyplniť profil užívateľa s údajmi o zdravotnom stave.
„Operátor tiesňovej linky 155 tak dostane potrebné informácie, ak je volajúci napríklad cukrovkár, alergik, prípadne trpí vysokým krvným tlakom a pomôžu mu pri zhodnotení aktuálneho zdravotného stavu a vyslaní záchranárov,“ povedala Ľuboslava Pekárová, hlavná operátorka Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR.
Pri stiahnutí aplikácie je dôležité ďalej vyplniť údaje o kontaktnej osobe. Blízki volajúceho tak dostanú mailovú informáciu o tom, že kontaktoval tiesňovú linku 155.
Aplikácia 155.sk podporuje aj možnosť priamo volať Horskú záchrannú službu. V tomto prípade však tiesňová linka 155 kontaktovaná nie je.
Obsahuje manuál prvej pomoci, zoznam nemocníc a ďalšie čísla tiesňových liniek na území SR s možnosťou okamžitého spojenia.