Umelcovi Borisovi Vaitovičovi sa podarilo prepojiť vizuálne umenie s rehabilitáciou, ktorá je prispôsobená individuálnym potrebám pacienta.
Fyzioterapeuti Oddelenia fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie (OFBLR) Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice (UNLP) používajú pri rehabilitácii pacientov na mieru vytvorené prístroje. Ako v mene nemocnice informovala Ladislava Šustová, tie pre nich vymyslel a vyrobil výtvarník a umelec Boris Vaitovič v rámci projektu Creativity for Business, ktorý vedie nezisková organizácia Creative Industry Košice.
Ide o ojedinelú formu rehabilitácie a UNLP je prvou slovenskou nemocnicou, ktorá novodobý spôsob rehabilitácie zavádza do praxe.
Rehabilitácia hrou
Umelcovi sa podarilo prepojiť vizuálne umenie s rehabilitáciou, ktorá je prispôsobená individuálnym potrebám pacienta.
Cieľovou skupinou tohto projektu sú pacienti s ochorením pohybového aparátu, ktoré sa prejavuje poruchou uchopenia, poruchou mobility, zníženou svalovou silou, poruchou koordinácie hornej, alebo dolnej končatiny.
„Našou požiadavkou pre autora bolo získať možnosť – program, na liečebné ovplyvnenie pohyblivosti končatín, tak horných, ako aj dolných, na zvýšenie svalovej sily, znovuzískanie, alebo zlepšenie koordinácie pri aktivácii postihnutých končatín, ktoré sa celkovo prejaví aj v zlepšení mobility pacienta,“ uviedla primárka oddelenia Miriam Dziaková.
Na základe konkrétnych medicínskych kritérií sa zadefinoval rozsah, koho budú gamifikovať – rehabilitovať hrou, a potom sa začal ladiť softvér a hardvér.
Boris Vaitovič najprv vytvoril joystick, na ktorý napojil jednoduchú aplikáciu, ktorá sledovala pohyb. Z toho vyplynuli trvanie, náročnosť hry i jej parametre.
Vtedy sa začalo prvýkrát uvažovať aj o možnosti modifikovať aplikáciu podľa postihu pacienta. V procese tvorby preto mysleli aj na to, aby terapeut vedel nastaviť reakčnú zónu, ktorá je raz väčšia, raz menšia.
Dôležití sú pacienti
„Bol som oslovený ako výtvarník a myslel som si, že sa odo mňa očakáva niečo výtvarné. Ale keď sme tu prišli a videl som to utrpenie ľudí, tak som upustil od myšlienky vyrobiť si tu vlastný projekt,“ uviedol Vaitovič.
„Tiež som mal predstavu, že budem hromadiť dáta, ku ktorým budem vytvárať vizualizáciu, aby som sa k tomu postavil ako k nejakej konceptuálnej práci. Ale potom som to úplne otočil, lebo pacienti sú tí dôležití a ja som len nástrojom pre nich,“ dodal.
Výsledkom sú tri mediálne zariadenia a softvér, ktorý zbiera dáta o pokroku pacientov.
Tlakový senzor využíva známe obrazy svetových umelcov, ktoré sú rozdelené na menšie diely. Pacienti sa s nimi hrajú, a keď dosiahnu rovnovážny tlak, tak sa kompozícia zoradí do správneho obrazu. Zariadenia sú prispôsobené veku pacientov a k vizuálnej hre sa pridal aj zvukový stimul.
„Význam tejto liečby vidíme nielen v zlepšení funkčného deficitu pacienta, v zmiernení hendikepu a zlepšení mobility, ale aj v pozitívnej psychickej stimulácii často depresívne ladených pacientov. Tento systém ponúka pacientovi navyše hravosť, a tým je pre neho atraktívnejší, inšpiratívny a liečba je tak efektívnejšia a nadobúda komplexný rozmer,“ doplnila primárka Dziaková.
Zlepšenie práce lekárov
Creative Industry Košice, n.o., (CIKE) prispela nielen na realizáciu projektu, ale darovala nemocnici aj kompletné prístrojové vybavenie na zavedenie novodobej formy rehabilitácie do praxe.
„Najlepšie riešenia vznikajú, keď sa spoja zdanlivo nespojiteľné veci. V projekte Creativity for Business hľadáme možnosti pre spoluprácu sektorov, ako napríklad doprava, IT, hutníctvo či medicína s kreatívnymi odvetviami,“ hovorí riaditeľ CIKE Michal Hladký.
„Veríme, že takáto spolupráca dokáže vytvoriť inovatívne riešenia pre firmy a pre kreatívcov prináša nový priestor na realizáciu. Úspechom pre nás je okrem výsledkov aj to, že predstavujeme hodnotu kreativity a talentu na konkrétnych aplikáciách a projektoch vo firmách,“ povedal Hladký.
Ako dodal, pri spolupráci s UNLP ho najviac teší využitie digitálnych technológií v spojení s umením pre veľmi konkrétny dôvod – zlepšenie práce lekárov a nový zážitok pre pacientov po rehabilitácii.