BRATISLAVA 7. marca 2011 (WEBNOVINY) – Výsledky PISA 2009 sú pre slovenskú vládu výzvou. Testovanie PISA sa vo svete uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov zúčastnených krajín v troch oblastiach – čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Posledné meranie PISA z roku 2009 ukázalo, že slovenskí žiaci v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zaostávajú za svojimi rovesníkmi z krajín V4, no v matematike sme spomedzi V4 najlepší. Ako ďalej vyplýva z merania, viac ako jedna pätina slovenských 15-ročných žiakov stále nedisponuje základnými čitateľskými zručnosťami, ktoré sú potrebné pre ich ďalšie vzdelávanie. Slovenskí žiaci majú v porovnaní s priemerom OECD podpriemerné vedomosti z hľadiska sumarizácie informácií a pochopenia a zapamätania si informácií. „Aj keď bodovanie slovenských žiakov nedopadlo v náš prospech, pre nás sú výzvou,“ povedala na dnešnej tlačovej konferencii predsedníčka vlády Iveta Radičková. „Bez pomoci učiteľov však na túto výzvu nedokážeme reagovať,“ dodala Radičová. Jedným z cieľov odbornej konferencii s názvom Výsledky PISA 2009 – Výzva pre skvalitnenie slovenského školstva je otvoriť širokú diskusiu učiteľov, vysokoškolských pedagógov a ďalších odborníkov v oblasti vzdelávania a formovania vzdelávacej politiky na tému skvalitňovania slovenského školstva, a to na základe výsledkov troch cyklov medzinárodných meraní PISA z rokov 2003, 2006 a 2009.
Minister školstva Eugen Jurzyca vyzdvihol dôležitosť medzinárodných meraní PISA, ktoré sú uznávané celým svetom. Inšpiráciou pre Slovensko sú práve Spojené štáty americké, ktoré si výsledky PISA nechali zanalyzovať pre potreby školského systému a podľa toho ho chcú zmeniť. „Investovali do toho veľa a je predpoklad, že kvalita ich školstva sa dramaticky zlepší,“ uviedol Jurzyca. Slovensko chce ísť podobnou cestou a nechalo si výsledky PISA zanalyzovať pomocou odborníkov. Na základe toho, by sa slovenský školský systém mal zmeniť. „Cieľom je, aby sme dosahovali lepšie výsledky než dosahujeme a máme tiež ambíciu, aby sme sa dostali na špicu Európy,“ vysvetlil Jurzyca a dodal, že „podľa štúdie OECD to nie je otázkou peňazí, ale na 96 percent je to otázka systému. My síce nie sme najbohatšou krajinou OECD, ale nič nebráni tomu, aby sme nemali jeden z najlepších systémov, samozrejme nie v priebehu roka alebo dvoch, ale strednodobo.“
Okrem formálnych ciest cez rôzne štátne vzdelávacie programy plánuje minister aj nové neformálne cesty skvalitnenia výučby na školách. „Cez systém Monitoring 9 plánujeme vytypovať učiteľov s najlepšími výsledkami. Chceme sa s nimi porozprávať a urobiť s nimi besedy, aby šírili svoje najlepšie praktiky po Slovensku. Tieto dobré praktiky chceme potom rozšíriť na čo najväčší počet škôl, pretože formálna cesta cez štátne organizácie trvá dlho,“ priblížil plány minister. Posledné meranie PISA z roku 2009 ukázalo, že slovenskí žiaci najviac zaostávajú v čitateľskej gramotnosti. Jednou z ďalších noviniek, ktorá by mala prispieť k jej zlepšeniu je plánovaná zmena v povinnej literatúre pre žiakov, ktorú by chceli zmodernizovať a zatraktívniť, aby ich žiaci čítali so záujmom.