Bodka za haváriou policajného vrtuľníka Bell-429 z mája 2017, pri ktorej zahynuli dvaja hasiči, stále chýba. Prokuratúra neoznámila, či podá obžalobu pilota na súd a či sa stotožní s návrhom, ktorý dostala od vyšetrovateľa. Bez ďalších podrobností len uviedla, že vyšetrovanie havárie sa skončilo.
Hovorca Krajskej prokuratúry v Prešove Marián Spišák portálu SITA.sk povedal, že „vyšetrovanie bolo ukončené a v týchto dňoch prebieha preštudovanie vyšetrovacieho spisu“. Stručné bolo aj ministerstvo vnútra. Hovorca rezortu Petar Lazarov povedal, že prípad nehody vrtuľníka „ešte nebol uzatvorený“.
Ministerstvo vnútra už má protokol o nehode policajného vrtuľníka v Prešove
Z informácií, ktoré poskytla prokuratúra, by malo vyplývať, že s výsledkami vyšetrovania sa oboznamujú poškodená strana a obvinený. Prokuratúra nepovedala, či vyšetrovateľ navrhol obžalovať pilota vrtuľníka.
Dostane pilot dva až päť rokov?
Rezort vnútra naposledy vlani v novembri pre TV Joj priznal, že policajná inšpekcia obvinila pilota. Hovorkyňa Úradu inšpekčnej služby Petra Friese vtedy informovala, že vyšetrovateľ úradu vzniesol obvinenie z trestného činu všeobecného ohrozenia. Proti tomuto obvineniu dotknutý podal sťažnosť.
Odvtedy žiadne ďalšie informácie na verejnosť neprenikli. Až teraz krajská prokuratúra informuje o konci vyšetrovania. V prípade obvinenia z trestného činu všeobecného ohrozenia by pilot mohol dostať trest v rozmedzí dva až päť rokov odňatia slobody.
Od nehody uplynulo približne tri a pol roka. S dĺžkou vyšetrovania zrejme súviselo dodanie znaleckých posudkov. Výrobca, spoločnosť Bell Helicopter, dal slovenskému ministerstvu vnútra protokol o havárii vrtuľníka už v októbri 2017.
Potom sa čakalo na závery vyšetrovania americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy. Pôvodne po preskúmaní čiernych skriniek v Prahe sa hovorilo o technickej poruche. Vraj mali zlyhať motory. Skrinky a časť stroja následne putovali do USA na ďalšie skúmanie.
Osudová chyba pri výcviku
Havária vrtuľníka sa stala 10. mája 2017 vo vojenskom priestore letiska vo Vyšnej Šebastovej pri Prešove. K zrúteniu došlo podľa polície vo výške sto metrov a dvesto metrov od vzletu. Na palube boli štyri osoby. Dvaja policajní piloti a dvaja hasiči. Jeden hasič zomrel priamo na mieste nehody, druhý skonal po prevoze do nemocnice. Policajti utrpeli ťažké zranenia.
Posádka nacvičovala evakuáciu z nebezpečného prostredia. Hasiči a policajti cvičili od rána, popoludní pri záverečnom manévri došlo k pádu vrtuľníka. Záchranári boli v tom čase podvesení pod vrtuľníkom blízko k palube. Vtedajší prezident hasičov Alexander Nejedlý hovoril, že na palube boli najlepší leteckí záchranári a najlepší leteckí inštruktori.