Aspoň jednu technológiu umelej inteligencie (AI) využíva podľa najnovších údajov štatistického úradu Eurostat sedem percent firiem na Slovensku. To je viac ako v okolitých či pobaltských krajinách, dokonca viac ako vo Francúzsku alebo v južnej časti západnej Európy.
Najčastejšími užívateľmi sú veľké podniky, na Slovensku každý piaty. Údaje o zaradení AI do podnikovej architektúry však nehovoria o tom, koľko priaznivcov umelej technológie je medzi zamestnancami.
Plošné zavádzanie umelej inteligencie plánuje v najbližších rokoch na Slovensku len 7 percent firiem, obávajú sa viacerých rizík
Väčšina manažérov považuje AI za nevyhnutnosť, ale tlak na okamžitú návratnosť investícií spôsobuje, že konajú pomaly. Osem z desiatich lídrov podľa globálneho prieskumu spoločností Microsoft a LinkedIn súhlasí s nutnosťou adoptovať AI, aby podnik zostal konkurencieschopný, no šiesti majú obavy z jej prínosov.
Neistota potom brzdí uplatňovanie novej technológie naprieč pracoviskami tak, aby z toho mala firma merateľný hospodársky úžitok.
Kým zamestnávatelia váhajú, zamestnanci konajú
Bez jasných pokynov zhora sa zamestnanci rozhodnú konať sami. Až 78 percent ľudí si podľa prieskumu prináša vlastné nástroje umelej inteligencie do práce. Tento trend je výraznejší v malých a stredných podnikoch a netýka sa iba generácie Z, ale všetkých generácií. Hnacím motorom zo strany zamestnancov je zrýchlenie tempa práce.
Takmer 70 percent ľudí v prieskume uviedlo, že zápasia s tempom a objemom práce. Pretrváva preťaženie emailovou poštou. Bežný človek musí prečítať asi štyri emaily na každý jeden odoslaný. Až 85 percent emailov je prečítaných do 15 sekúnd. Neustále prepínanie medzi prácou a emailom vedie k menej kvalitným výsledkom.
Umelá inteligencia šetrí zamestnancom čas
Preťažení zamestnanci sa často obracajú na umelú inteligenciu. Až 90 percent respondentov v prieskume uviedlo, že im AI šetrí čas. Okrem toho im pomáha sústrediť sa na najdôležitejšie úlohy, umožňuje byť kreatívnejšímia viac si prácu užívať.
Dobrý sluha, ale zlý pán? Umelá inteligencia môže ľuďom pomôcť, no vyvoláva aj pocity strachu a ohrozenia
Vyše polovica aktívnych používateľov však váha priznať, že ju majú na dôležité úlohy. Obávajú sa, že to môže vzbudiť dojem ich nahraditeľnosti. Takýto prístup znamená, že spoločnosti prichádzajú o výhody, ktoré prináša strategické etablovanie AI v širšom meradle. Navyše, ohrozuje to bezpečnosť údajov v období, kedy je kybernetická bezpečnosť kľúčovou obavou manažérov.
Príležitosťou pre každého lídra je nasmerovať aktivitu zamestnancov k prijateľnej návratnosti investícií do technológií. Ako zdôrazňujú organizátori prieskumu, cieľom je prejsť od rozšíreného experimentovania s AI k transformácii podnikania pomocou novej technológie, ako to bolo pri nástupe počítačov alebo internetu.