NASA robí veľké kroky vpred v oblasti udržateľného letectva prostredníctvom svojho nového projektu DART, malého ale výkonného prúdového motora, ktorý by mohol zásadne zmeniť prístupy k vývoju leteckých technológií.
DART, plným názvom DGEN380 Aero-Propulsion Research Turbofan, je malý prúdový motor vyvinutý francúzskou spoločnosťou Price Induction (dnes Akira), ktorý NASA získala v roku 2017. Tento motor, s dĺžkou len 1,3 metra, je približne polovičnej veľkosti motorov bežne používaných na komerčných lietadlách.
DART disponuje vysokoefektívnym turboventilátorom s vysokým obtokovým pomerom, ktorý poskytuje vyššiu efektivitu paliva oproti tradičným prúdovým motorom. Táto technológia umožňuje NASA použiť DART ako ideálne prostredie pre testovanie pokročilých pohonných technológií.
V priebehu svojej služby v NASA bol motor DART využitý pri mnohých dôležitých výskumoch, vrátane testovania materiálov znižujúcich hluk, ktoré by mohli napomôcť vývoju tichších lietadiel budúcnosti. NASA plánuje ďalej využívať tento motor na skúmanie inovácií, ktoré by mohli definovať budúcnosť úsporného a efektívneho letectva.
Sirius Jet – Revolúcia v osobnom letectve: Prvé VTOL lietadlo na vodíkový pohon
Výhody malého prúdového motora DART
Jednou z najväčších výhod DART je jeho nákladová efektívnosť a dostupnosť, čo umožňuje inžinierom testovať nové komponenty za zlomok ceny, ktorá by bola potrebná pri použití veľkých testovacích zariadení. DART poskytuje flexibilitu pri testovaní rôznych aspektov motorových technológií, od hlukových materiálov až po palivovo úsporné metódy a pokročilé prístrojové vybavenie.
Dlhodobý vplyv na letecký priemysel
Výskum uskutočnený pomocou DART má potenciál radikálne zmeniť letecký priemysel, zlepšiť výkon, spoľahlivosť a údržbu lietadiel. Tento vývoj by mohol urobiť leteckú dopravu ekologickejšou a ekonomicky výhodnejšou pre letecké spoločnosti a cestujúcich.
„Technológie, ktoré sa osvedčia pri testoch s DART, majú väčšiu šancu byť úspešne integrované do budúcich leteckých motorov. Tento motor nielenže šetrí zdroje, ale prispieva aj k ochrane nášho životného prostredia,“ vysvetľuje Dan Sutliff, koordinátor výskumu DART v NASA Glenn.
Zdá sa, že s DART je NASA na dobrej ceste k vytvoreniu zelenšej a udržateľnejšej budúcnosti letectva.