Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) poukazuje na počet vymeškaných hodín u žiakov. Žiaci podľa školských inšpektorov vymeškávajú čoraz viac hodín. ŠŠI uviedla, že podľa školského zákona sú zákonní zástupcovia povinní oznamovať školám, ak sa deti nemôžu zúčastniť na vyučovaní.
„Novelou školského zákona sa posilnilo právo zákonného zástupcu ospravedlňovať neprítomnosť svojich detí, a to tak, že ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá najviac päť po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a súhrnne počas mesiaca najviac desať vyučovacích dní, neprítomnosť sa ospravedlňuje bez predloženia potvrdenia od lekára,“ uvádza školská inšpekcia.
Školy môžu požadovať lekárske potvrdenie o chorobe
Upozorňuje, že podľa jej zistení negatívne vplýva na počet vymeškaných hodín na školách, a to i napriek tomu, že školy môžu v určitých prípadoch požadovať lekárske potvrdenie o chorobe, prípadne iný doklad, ktorý by potvrdil, že neprítomnosť žiaka bola odôvodnená.
Na slovenských školách prevláda pasívne vyučovanie, Drucker zdôraznil potrebu kurikulárnej reformy - VIDEO
„Analýza zistení za školské roky 2017/2018 – 2022/2023 poukázala na zvyšujúci sa počet vymeškaných hodín. Sledované obdobie bolo v rokoch 2019 – 2021 prerušené pandémiou COVID-19, ktorá sa javí ako medzník pri zhoršení dochádzky žiakov. V kontrolovaných subjektoch sme zisťovali údaje o vymeškaných hodinách žiakov v predchádzajúcom školskom roku. Školy, ktoré sme kontrolovali v školskom roku 2023/2024, evidovali v školskom roku 2022/2023 17 130 žiakov. Za uvedený školský rok vymeškali žiaci 2 642 723 vyučovacích hodín, čo bolo výrazne viac ako v roku 2017/2018,“ priblížili školskí inšpektori.
Počet vymeškaných hodín prudko stúpol
Pred pandémiou bol priemer vymeškaných vyučovacích hodín 84,5 až 87 hodín na žiaka, teda približne dva až tri týždne. Po pandémii však tento priemer stúpol na temer štyri týždne a v školskom roku 2022/2023 sa vyšplhal skoro na päť týždňov, teda necelých 147 vyučovacích hodín na žiaka. Školskí inšpektori konštatujú, že v školskom roku 2022/2023 každý žiak na sledovaných školách ospravedlnene nechodil do školy v priemere vyše mesiaca.
Analýza ŠŠI zároveň ukazuje alarmujúce zistenia o počte vymeškaných hodín u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít. Tí v školskom roku 2022/2023 priemerne vymeškali temer 214 hodín na žiaka, ide o skoro sedem týždňov absencie.
Obdobná situácia je aj na stredných odborných školách
„Títo žiaci patria k najmenej úspešným vo vzdelávaní, často žijú v zlých sociálno-ekonomických podmienkach, dochádza k zanedbávaniu výchovy a vzdelávania zo strany zákonných zástupcov, a preto je pre nich dôležité, aby im škola poskytovala podporné opatrenia. Tie však môže zmysluplne poskytovať len tým žiakom, ktorí ju pravidelne navštevujú,“ vraví hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Dôchodcov naštvala maska gymnazistov prezlečených za seniorov s textom „Ja milujem Fica“, plánujú podať podnet na inšpekciu
Obdobnú situáciu ako na ZŠ zistili školskí inšpektori aj na stredných odborných školách, obzvlášť v dvojročných učebných odboroch. V predminulom školskom roku tu výrazne stúpol počet vymeškaných hodín, ospravedlnených aj neospravedlnených. Priemer na žiaka bol 233,6 hodiny.
„Z vyjadrení riaditeľov základných i stredných škôl vyplynulo, že hlavnou príčinou vysokej absencie žiakov je možnosť ospravedlňovania neprítomnosti na vyučovaní zákonnými zástupcami,“ uvádza školská inšpekcia.
Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša rôzne problémy
Pokiaľ ide o neospravedlnené absencie, tie sú podľa riaditeľov spôsobené najmä záškoláctvom. Žiaci sa vyhýbajú navštevovaniu školy z rôznych príčin, od nedostatočnej motivácie a nestimulujúceho rodinného prostredia, cez obavy z neúspechu a narušené vzťahy medzi učiteľstvom a žiactvom, až po zlé vzťahy medzi žiakmi.
„Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša ďalšie problémy, ktoré znižujú šancu na ich budúce uplatnenie v živote,“ vystríha Štofková Dianovská. Doplnila, že hoci školy oznamovali orgánom štátnej správy absenciu žiakov, ktorá prekročila 15 vyučovacích hodín za mesiac, predmetné orgány podľa nich na tieto výzvy dostatočne nereagovali.
Oproti vlaňajšku vzrástol počet škôl, ktoré nedodržiavajú pokyny pri Testovaní 9, hlási školská inšpekcia
„V školskom roku 2022/2023 subjekty na 1. stupni zaznamenali 62 929 neospravedlnených hodín s výrazným podielom žiakov z MRK (56 997 hodín – priemer 25,4 hodiny na žiaka z MRK). V rámci 2. stupňa školy evidovali 66 910 neospravedlnených hodín, z nich 47 540 vymeškali žiaci z MRK (priemer 24,3 hodín na žiaka z MRK). Viac ako 15 neospravedlnených hodín v mesiaci vymeškalo spolu 751 žiakov. V ostatných sledovaných rokoch bol počet neospravedlnených hodín nižší,“ uvádza ŠŠI.
U žiactva z marginalizovaných rómskych komunít bola neospravedlnená absencia v školskom roku 2022/2023 v priemere trojnásobne vyššia ako celková neospravedlnená absencia.
Odporúčania štátnej školskej inšpekcie
ŠŠI odporúča školám budovanie pozitívnej atmosféry i podporu žiactva, ktoré čelí stresu, úzkosti alebo iným psychickým problémom. Taktiež im radí zriadiť funkčné školské podporné tímy, zaistiť pozície pedagogických asistentov, ktorí ovládajú rómsky jazyk. Za potrebné považuje aj nastavenie pravidiel v školskom poriadku a pravidelné analyzovanie dochádzky, a tiež informovanie zákonných zástupcov žiakov o dochádzke.
„Štátna školská inšpekcia školám odporúča monitorovať dochádzku žiakov a nastaviť účinné opatrenia na zabránenie záškoláctva, akým je jednoznačné vymedzenie pravidiel ospravedlňovania absencie zákonnými zástupcami v školskom poriadku a následne jeho dodržiavanie. Zo systémového hľadiska je taktiež nutné upraviť zákonné možnosti ospravedlňovania školskej neprítomnosti žiaka zákonnými zástupcami,“ uzatvára ŠŠI.