Priemerná úspešnosť testu pre stredné a vysoké školy klesla zo 42,59 percenta v roku 2017 na 36,6 percenta
Siedmy ročník IT Fitness Testu, najrozsiahlejšieho testovania IT zručností na Slovensku, identifikoval viacero nedostatkov v IT znalostiach žiakov a študentov. Najväčšie medzery majú v otázkach kybernetickej bezpečnosti. Informovali o tom autori testu z IT Asociácie Slovenska na utorkovej tlačovej besede s tým, že v testovaní použili dve verzie testu. Jednoduchšia verzia bola určená pre základné školy, tá druhá pre študentov vysokých a stredných škôl.
Priemerná úspešnosť testu pre stredné a vysoké školy klesla zo 42,59 percenta v roku 2017 na 36,6 percenta. Riešiteľom v tomto teste robila najväčšie problémy kategória Bezpečnosť a počítačové systémy. Priemerná úspešnosť testu bola 20,82 percenta, učitelia dosiahli 35,37 percenta.
Problém kriticky hodnotiť
Výsledky ukázali, že študenti majú problém s kritickým hodnotením, analyzovaním textu, posúdením dôveryhodnosti informácií, ale aj s identifikáciou bezpečnostných hlásení počítača. Test riešilo takmer 15 500 stredoškolákov a vysokoškolákov.
Riešitelia testu pre základné školy mali slabé výsledky v kategóriách Kancelárske nástroje a Komplexné úlohy. Priemerná úspešnosť bola 31,09 percenta respektíve 30,80 percenta. Priemerná úspešnosť v teste pre základné školy vzrástla z 39,56 percenta na 46,10 percenta. Na testovaní sa zúčastnilo viac ako 13 000 riešiteľov zo 602 základných škôl.
Slabá kvalita pri výučbe informatiky
Autori IT Fitness Testu tvrdia, že na nepriaznivých výsledkoch sa podpísala slabá kvalita a rozdiely vo vyučovaní informatiky. Školy by sa mali podľa nich viac venovať úlohám a komplexnejším projektom. Ide o prepájanie poznatkov z viacerých oblastí a v širších súvislostiach. Zároveň je podľa autorov potrebné venovať zvýšenú pozornosť rozvoju kritického myslenia.
Vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ladislav Miko poukázal na fakt, že podľa expertných analýz vznikne do roku 2020 v IT oblasti okolo 500 000 pracovných miest, ktoré bude problematické obsadiť. Počet pracovných pozícií v IT každoročne stúpne o tri percentá.
Stredoškolákov a vysokoškolákov preverilo 25 otázok
Na testovaní sa v tomto roku zúčastnilo 28 829 ľudí. Testovanie je rozdelené na dve základné časti: nepovinnú Informačnú časť a Vedomostno-kompetenčnú časť, v ktorej riešitelia testovali svoje vedomosti v piatich kategóriách – Internet, Bezpečnosť a Počítačové systémy, Komplexné úlohy, Kancelárske nástroje a Kolaboratívne nástroje a sociálne siete.
Test pre základné školy obsahoval 20 otázok, o čosi náročnejší bol test pre stredné a vysoké školy. IT zručnosti a digitálnu gramotnosť žiakov preverilo 25 otázok.