V škôlkach chýba jazyková podpora rómskych detí, ktorých materinským jazykom nie je slovenčina

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Na úrovni materských škôl (MŠ) chýba systematická jazyková podpora rómskych detí, ktorých materinským jazykom nie je slovenčina. Zamestnávanie asistentov ovládajúcich jazyk rómskej menšiny pritom nie je podporované.

Vyplýva to z Revízie výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením, ktorú pripravilo Ministerstvo financií SR v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze.

Bariérou aj kvalifikačné požiadavky

Analytici preto navrhujú zapracovať výučbu menšinových jazykov do štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie.

Revízia ďalej navrhuje, vzhľadom na jazykové potreby detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), vo vybraných lokalitách plne financovať rómsky či maďarsky hovoriaceho pedagogického asistenta alebo pomocného vychovávateľa v súlade s dočasnými vyrovnávacími opatrenia zadefinovanými v antidiskriminačnom zákone.

Bariérou pri zamestnávaní pedagogických asistentov ovládajúcich jazyk rómskej menšiny môžu byť podľa dokumentu aj kvalifikačné požiadavky, v rámci ktorých sa požaduje minimálne úplné stredné vzdelanie.

Podľa údajov Rozvojového programu OSN (United nations development programme UNDP) spĺňa túto požiadavku iba 17,3 percenta ľudí z rómskeho prostredia.

Odporúčajú prechodné obdobie

„V MŠ však môžu pôsobiť aj pomocní vychovávatelia. Vzhľadom na nepedagogický charakter ich činností by bolo možné tento kvalifikačný predpoklad v ich prípade dočasne znížiť pri vstupe do zamestnania na nižšie stredné vzdelanie (ISCED 2),“ uvádza sa v Revízii výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením.

Revízia v tejto súvislosti zároveň odporúča ustanoviť prechodné obdobie pre pomocných vychovávateľov na dosiahnutie kvalifikačného predpokladu stredného vzdelania.

V prechodnom období by tak v MŠ mohli pôsobiť pomocní vychovávatelia s ukončeným základným vzdelaním, ktorí by mali povinnosť absolvovať základnú prípravu pre prácu s deťmi v MŠ pri vstupe do zamestnania.

Následne by však počas prechodného obdobia museli nadobudnúť stredné vzdelanie, dodali analytici.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SR