Duálne vzdelávanie predstavuje kombináciu teoretického vzdelávania na pôde školy a praktického odborného vzdelávania u zamestnávateľa
V Nitrianskom kraji majú z ponuky 36 odborov v systéme duálneho vzdelávania žiaci najväčší záujem o odbory mechanik – nastavovač a mechanik – mechatronik. Naopak, najmenší záujem v kraji je o čašníka, servírku.
Podobné to je aj v Trenčianskom kraji. Spomedzi 42 ponúkaných odborov majú žiaci najväčší záujem o odbory mechanik – nastavovač, mechanik – mechatronik, obrábač kovov či operátor gumárskej a plastikárskej výroby. Najmenší záujem je v Trenčianskom kraji o odbory hostinský, hostinská, autoopravár – mechanik a mechanik počítačových sietí.
Automatizácia pokračuje
V Trenčianskom kraji ponúka žiakom na prax svoje priestory napríklad spoločnosť Askoll Slovakia v Potvoriciach v okrese Nové Mesto nad Váhom. S pokračujúcim stupňom automatizácie výrobného procesu vo firme sa ukázalo, že obdobie na zaučenie operátora výroby alebo nastavovača automatických liniek je jeden až jeden a pol roka.
„Dovtedy sa nový pracovník oboznamuje s prostredím firmy, technologickým procesom a špecifickými parametrami výrobných zariadení. Navyše blokuje ďalšieho pracovníka, ktorý ho musí zaúčať. To je daň za pokročilú automatizáciu výrobného procesu,“ povedal pre agentúru SITA majster odborného výcviku Marian Hrebík.
Postupné zapájanie do výroby
Študent duálneho vzdelávania sa od prvého ročníka vo firme oboznamuje s prostredím jednotlivých dielní či odborných útvarov. Postupne sa v rámci výučby alebo produktívnej práce zapája priamo do výroby alebo opráv strojov a zariadení. „Dokonca sme už tak ďaleko, že sa študenti podieľajú na zlepšovateľskom hnutí návrhmi alebo výrobou prípravkov či strojných súčastí,“ vyzdvihol Hrebík.
Úroveň študentov sa zlepšuje
Podľa neho sa môžu študenti po absolvovaní priamo zapojiť do výroby alebo môžu byť umiestnení na úseku údržby strojných zariadení. V spoločnosti Askoll sa ukázalo, že úroveň študentov sa každým rokom zlepšuje. Povedomie rodičov a detí na základných školách je podľa Hrebíka vďaka informovanosti z médií, ale v poslednom roku už aj na základe prenesených skúseností študentov vyšších ročníkov lepšie.
Možnosť privyrobiť si počas štúdia
Rodičia si uvedomili, že prostredie firmy, ktoré vedie študentov k spolupatričnosti, zodpovednosti za seba a ostaných, reálne sledovanie a hodnotenie výsledkov práce je veľkým benefitom okrem zrejmých výhod ako je pracovné oblečenie a náradie zadarmo, či možnosť privyrobiť si už počas štúdia.
„Spočiatku samozrejme bola zo strany vedúcich pracovníkov obava či sa študenti dokážu začleniť do prostredia výrobnej firmy. Postupom času sa však vďaka svojmu prístupu študenti duálneho vzdelávania stali platnými, žiadanými a obľúbenými členmi rodiny Askoll,“ uzavrel Hrebík.
O 400 žiakov viac
V novom školskom roku 2018/2019 sa do systému duálneho vzdelávania zapojilo 1 615 žiakov, čo je oproti minulému roku o 400 viac.
Vďaka schváleniu novely zákona o odbornom vzdelávaní majú žiaci tento školský rok prvýkrát možnosť vstúpiť do duálneho vzdelávania celý prvý polrok prvého ročníka. „Počet žiakov ešte narastie. Projekt funguje tretí rok a momentálne sa u zamestnávateľov vzdeláva 4 000 žiakov,“ povedal riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania Michal Němec.
Na Slovensku dominuje strojárstvo a automobilový priemysel
Najviac zapojených žiakov a škôl v duálnom vzdelávaní má Trenčiansky kraj. Po ňom nasleduje Žilinský kraj. Z odborov dominuje strojárstvo a automobilový priemysel.
„Máme záujem rozširovať duálne vzdelávanie aj do sektorov, ktoré sú v zahraničí bežné, ale u nás nie. Už sme dohodnutí s niektorými bankami, ktoré majú záujem, aby si vychovávali budúcich zamestnancov. Pripravujeme nový študijný odbor bankový úradník. Napredujeme aj v oblasti IT technológií. Máme pripravené tri nové odbory, ktoré budú reagovať na potreby zamestnávateľov v oblasti IT,“ povedal Němec.
Cieľom je 12 000 žiakov
Do roku 2020 by malo byť do duálneho vzdelávania zapojených 12 000 žiakov. Na splnenie tohto cieľa je podľa projektového manažéra Národného programu Duálne vzdelávanie Milana Kuzmu potrebné „posilniť propagáciu, aby mali rodičia aj žiaci lepšiu predstavu o čom duálne vzdelávanie je“. Ako dodal, je potrebné sa viac venovať žiakom základných škôl, lebo tam sa duálne vzdelávanie začína.
Najlepšie riešenie nezamestnanosti mladých ľudí
Duálne vzdelávanie predstavuje kombináciu teoretického vzdelávania na pôde školy a praktického odborného vzdelávania u zamestnávateľa. Systém, ktorý na Slovensku funguje od roku 2015, sa v celej Európe považuje za najlepšie riešenie nezamestnanosti mladých ľudí. Duálne vzdelávanie je kľúčovým faktorom úspešnej hospodárskej politiky vyspelých štátov a hlavným nástrojom na znižovanie nezamestnanosti mladých ľudí.