Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) varuje pred hlukom na školách a považuje za kľúčové riešenie akustickej pohody.
Očakáva totiž, že sa počet mladých ľudí vo veku 12 až 35 rokov s čiastočnou alebo úplnou stratou sluchu zvýši do roku 2050 celosvetovo až o 67 percent na 2,5 miliardy. V tlačovej správe o tom informovala Kristína Matúšek z Phoenix Communication a.s.
Pozitívny vplyv ticha
„Najčastejším dôvodom, prečo sa na nás školy a materské škôlky obracajú je, že počuli alebo čítali o pozitívnom vplyve ticha na zdravie a psychiku. V súčasnej napätej pandemickej situácii, ktorá kladie zvýšené nároky na psychiku detí aj dospelých, sa táto téma dostáva do popredia,“ potvrdzuje Peter Petraško zo spoločnosti Ecophon.
Ministerstvo školstva chce podporiť duševné zdravie na školách, zriadi špeciálnu linku pre učiteľov
Dodáva, že doterajšie merania úrovne hluku na slovenských školách potvrdzujú nadmerné hodnoty, predovšetkým v parametroch času dozvuku, trepotavej ozvene a zhoršenej úrovne zrozumiteľnosti reči.
Hluk v triede prekoná cestnú premávku
Z výsledkov výskumu vyplýva, že priemerná hladina hluku dosahuje v triedach vyššiu hodnotu ako na vonkajších detských ihriskách, niektoré dokonca prekonávajú aj hustú cestnú premávku. Ešte horšie sú na tom školské chodby a jedálne, ktoré sa približovali k úrovniam viac ako 80 decibelov, čo je hluk, ktorý vydáva cirkulárka na drevo zo vzdialenosti desať metrov.
Podľa štúdií môže mať hluk negatívny vplyv aj na dosahované študijné výsledky, a to najmä z jazykov vrátane materinského a matematiky. V dôsledku dobrej akustiky sa podľa ďalšej štúdie, naopak, zlepšili výsledky testov u študentov o štyri až sedem percent, zlepšila sa aj spolupráca a sústredenosť, čo viedlo k menšej únave.
Úprava akustických podmienok
Problémy s nadmerným hlukom v školských priestoroch je možné zmierniť úpravou akustických podmienok, pričom aj malé zníženie úrovne hluku môže priniesť veľký efekt.
„Napríklad montážou vysoko absorpčného stropu dokážeme znížiť vnímanie hladiny hluku o polovicu. To výrazne mení situáciu v triede. Nakoľko je všetkých počuť a rozumieť bez toho, aby museli zvyšovať hlas, študenti a učitelia začnú hovoriť tichšie a celkovo sa hlasitosť zníži o desať decibelov,“ vysvetlil odborník na akustické riešenia, ktorý verí, že v ďalšom období sa budú tomuto problému venovať aj ostatné školy, keďže ide o zdravie detí.