Slovenskí učitelia potrebujú odbornú prípravu zameranú na výučbu žiakov so špeciálnymi potrebami a investície do vzdelávania a odbornej prípravy.
Informuje o tom tohtoročné vydanie Monitoru vzdelávania a odbornej prípravy 2019, ktorý zverejnila Európska komisia.
Nedostatočné investície
Podľa hlavných zistení sa Slovensko zlepšuje v starostlivosti a vzdelávaní v ranom detstve, čo je obzvlášť pozitívne pre deti zo znevýhodnených rodín a prijíma strategickejší prístup k celoživotnému vzdelávaniu, zvyšovaniu zručností a rekvalifikácii.
Na základnej škole v Smoleniciach už roky úspešne funguje model inkluzívneho vzdelávania
Naopak na Slovensku sa „zvýšila miera predčasného ukončenia školskej dochádzky od roku 2010 na 8,6 a na východnom Slovensku dosahuje až 14 percent a investície do vzdelávania a odbornej prípravy sú nedostatočné, čo sa odráža na platoch učiteľov, ktoré sú napriek nedávnemu zvyšovaniu stále nízke,“ hodnotí monitor, v ktorom sa uvádzajú a analyzujú zistenia z rozsiahleho prieskumu medzi učiteľmi, ktorý uskutočnila OECD. Agentúru SITA o tom informoval Radim Dvořák zo Zastúpenia Európskej komisie v SR.
Slovenskí učitelia uvádzajú, že potrebujú odbornú prípravu zameranú na výučbu žiakov so špeciálnymi potrebami, digitálne zručnosti a výučbu v multikultúrnom alebo mnohojazyčnom prostredí.
Primeraný počet učiteľov
Monitor ďalej informuje o podiely ľudí vo veku 30 – 34 rokov s dosiahnutým terciárnym vzdelaním (37,7 %), podiely 15-ročných mladých ľudí s nedostatočnými výsledkami v čítaní (32,1 %), v matematike (27,7 %) a v prírodných vedách (30,7 %) či miere zamestnanosti čerstvých absolventov vo veku 20 až 34 rokov (83,4 %).
Rozhovor: Naše školstvo je presiaknuté strachom, známkovanie patrí do 18.storočia
Prieskum zdôrazňuje potrebu odbornej prípravy tak, aby mohli učitelia lepšie zvládať naliehavé úlohy súčasnosti, ako napríklad využívanie informačných a komunikačných technológií, výučba žiakov so špeciálnymi potrebami a výučba v multikultúrnych triedach.
Monitor odporúča tieto otázky riešiť zabezpečením primeraného počtu učiteľov v systéme vo všetkých predmetoch a vo vidieckych aj v mestských oblastiach. Je potrebné pritiahnuť medzi učiteľov najvhodnejších kandidátov, zabezpečiť ich náležitú prípravu a motivovať ich k tomu, aby pri tomto povolaní zostali.