Ďalší školský rok poznačený pandémiou sa skončil. Pre materské školy však pokračuje ďalej, v letnom režime.
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) začiatkom týždňa informovalo, že vypíše ďalšiu výzvu na pomoc škôlkam v regiónoch v hodnote 13 miliónov eur.
Škôlky v regiónoch sa dočkajú finančnej pomoci, ministerstvo investícií ich podporí 13 miliónmi eur
Peniaze majú putovať na podporu výstavby nových objektov škôlok, ich rozširovanie či rekonštrukciu, úpravy objektov a ihrísk, obstaranie materiálneho-technického vybavenia a zvyšovanie energetickej hospodárnosti budov.
Finančné prostriedky, ktorých časť bude pochádzať z európskych zdrojov, by mohli pomôcť vyriešiť nedostatok škôlok na Slovensku.
Demografický vývoj
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek uviedol, že tento problém spustil demografický vývoj. „Podstatná chyba, prečo je na Slovensku málo materských škôl, je, že v minulosti škôlky zívali prázdnotou,“ uviedol pre portál vŠkolstve.
Učitelia pociťujú zhoršenie v oblasti duševného zdravia, môže za to pandémia
Mestá a obce tieto budovy následne buď predali, prenajali alebo ich vyčlenili na iné účely, ktoré im slúžia.
Podľa súčasného demografického vývoja sa však rodí viac detí, čo musia brať do úvahy ministerstvo školstva aj zriaďovatelia.
Riešenie kompetencií
Zväz navrhuje, aby všetky kompetencie miest a obcí voči materským školám prešli pod ministerstvo školstva. Čiže o materské školy by sa staral štát. „Teraz to tak nie je. Mestá a obce dostávajú účelové dotácie z ministerstva školstva tak, aby zabezpečili chod škôlok,“ vysvetlil Ondek.
O pozíciu riaditeľa školy je nízky záujem, ukázal to prieskum Slovenskej komory učiteľov
Tieto financie však nie sú dostatočné, pretože keď potrebujú mestá a obce vybudovať a zariadiť novú budovu, nemajú dosť peňazí na to, aby to zvládli.
„Nevidím iné riešenie, ako viac financií. Ponúkané financie od MIRRI by bolo vhodné využiť na výstavbu nových budov a samotné zariadenie škôlok,“ povedal.
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) v máji povedal, že je naklonený prechodu časti kompetencií pod ministerstvo. Dodal, že je to nadrezortná téma, do ktorej sa musia zapojiť Únia miest a obcí alebo ZMOS a najmä ministerstvo financií.
Nové či zrekonštruované
Podľa Michala Kaliňáka zo Združení miest a obcí Slovenska (ZMOS) nie je možné číselne alebo percentuálne vyjadriť, či zriaďovatelia radšej budujú nové alebo rozširujú už existujúce škôlky. Zvyšovanie kapacít takýmto spôsobom je podľa neho individuálne.
Škôlkam vyčlenia z európskej výzvy 13 miliónov eur, poslúžia na modernizáciu a rozšírenie kapacít
„Kde je to technicky možné, sú preferované rozširovania napríklad dobudovaním. Tam, kde boli obecné pozemky k dispozícii, prípadne za mimoriadne vhodnú cenu ,samosprávy idú do výstavby nových budov alebo pavilónov,“ uviedol.
Dodal, že každá samospráva má iné podmienky a vždy sa snaží zvoliť čo najefektívnejší a najhospodárnejší prístup.
Systémové riešenie
ZMOS v otázke nedostatku škôlok dlhodobo upozorňuje na systémové a principiálne nedostatky, ktoré boli umocnené argumentami z praxe. „Našimi členmi je 95 % miest a obcí a práve tlmočenie ich prežitého sú tie najcennejšie argumenty,“ povedal.
Rodičia môžu pri žalovaní škôl pre povinné nosenie rúšok uspieť. Riaditeľov by mohla zachrániť zmena opatrení
Podľa Kaliňáka rezort školstva bral dlhodobo na ľahkú váhu mnohé ich návrhy. „Pohľad na vec dnes spôsobuje problémy, ktoré sa v parlamente riešia nie celkom vhodným prístupom,“ dodal.
Vysvetlil, že v prvom rade je potrebné jasne definovať, či povinné predprimárne vzdelávanie je originálna kompetencia alebo prenesený výkon štátnej správy.
Pamätáte si školské zeleninové záhradky? Odborníci aj dnes vyzdvihujú ich pozitívny prínos pre deti
„Pokiaľ ide naďalej o originálnu kompetenciu, potom by štát mal adekvátne k presunu zodpovednosti zabezpečiť aj presun financií,“ povedal. „Pri prenesenej kompetencii by mal platiť presne tak, v akom rozsahu si ju objednáva,“ dodal.
Združenie už dlho upozorňuje, že ak je vyriešenie nedostatočných kapacít možné riešiť vďaka eurofondom, je veľmi zlé, ak viaceré ministerstvá, ktoré na to mali finančné kapacity, prichádzali s výzvami neskoro alebo v nedostatočnom rozsahu.
Súkromné škôlky
Mnohí rodičia pre nedostatok kapacít musia dať svoje dieťa do súkromnej materskej školy, čo spôsobí veľké finančné výdavky.
Prezidentka Asociácie pracovníkov súkromných škôl a školských zariadení Slovenska (ASŠŠZS) Eva Ohraďanová pre vŠkolstve uviedla, že evidujú tento faktor.
Vysvetlila, že trvalý dopyt po súkromných materských školách však súvisí aj s nadštandardnými službami, ale hlavne alternatívnymi prístupmi a inou filozofiou, inováciami, menším kolektívom detí v triede a podobne.
Súkromné jasle a škôlky považujú kroky ministerstva za nesystémové, po roku nemá zmapované ich kapacity
Aj súkromné materské školy plánujú využiť peniaze na rozširovanie kapacít. Okrem toho však bojujú s inými problémami.
Žiadajú napríklad zrovnoprávnenie zriaďovateľov. „Napríklad obec ako zriaďovateľ vlastnej MŠ musí dať súhlas so zriadením súkromnej materskej školy, čo môžeme vnímať aj ako nástroj na likvidáciu potenciálnej konkurencie,“ uviedla Ohraďanová.
Financovanie a sieť škôl
Požadujú tiež vyriešiť nestabilné financovanie.
Materské školy sú financované z podielových daní, pričom tento systém nezaručuje rovnakú dotáciu pre každé dieťa. „Na Slovensku takto vznikajú obrovské rozdiely v poskytnutí financií na jedno dieťa, ktoré presahujú v prepočte aj 1000 eur. Je nevyhnutné zmeniť systém financovania tak, aby nevytváral rozdiely medzi deťmi,“ vyhlásila prezidentka ASŠŠZS.
Univerzity hlásia vysoký záujem o projekt budovania škôlok. Otázkou je, či bude stačiť vyčlenený milión
Organizácia vie takisto o tom, že niekoľko súkromných MŠ nevstúpilo do siete škôl a školských zariadení z dôvodu obmedzení nastavených v systéme. Patrí sem napríklad nemožnosť vzdelávať bilingválne. „Pomohli by nám aj zmeny v tejto oblasti,“ načrtla Ohraďanová.
Peniaze od ministerstva
Ministerstvo školstva vyčlenilo na podporu budovania nových miest v materských školách sumu päť miliónov eur v rámci rozvojového projektu “Predškoláci“.
V rámci Plánu obnovy vyčlenili na tento účel 135,4 milióna eur. „Rozšírenie kapacít materských škôl bude podporené aj z prostriedkov Európskej únie, napríklad cez štrukturálne fondy,“ uviedlo ministerstvo.
Dodalo, že Národná rada SR v júni 2021 schválila poslaneckú novelu školského zákona, ktorá umožňuje registráciu takzvaných. „nesieťových škôlok“ ako zariadení, ktoré sa stanú poskytovateľmi povinného predprimárneho vzdelávania.
Stredoeurópska vysoká škola v Skalici končí, študenti si majú pokračovanie štúdia nejakým spôsobom zaistiť
Zriaďovateľom umožňuje vytváranie nových tried so súhlasom príslušného RÚVZ, ktoré budú slúžiť na zabezpečenie povinného predprimárneho vzdelávania. „V prípade obcí, v ktorých sa nenachádza žiadna materská škola a deti budú dochádzať do najbližších materských škôl, rodičia budú mať nárok na príspevok na dopravu,“ informoval tlačový odbor.
Ministerstvo sa chce postupne dopracovať k podmienkam, ktoré umožnia dostať miesto v materskej škole všetkým deťom od troch rokov.