Slovensko sa v oblasti vzdelávania zhoršilo, konštatuje EK

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, SITA/Viktor Zamborský

BRATISLAVA 28. februára (WebNoviny.sk) – Výsledky Slovenska v oblasti vzdelávania sa zhoršili a nerovnosti súvisiace so sociálno-ekonomickým zázemím sú výrazné. Konštatuje to správa o Slovensku, ktorú uverejnila Európska komisia. Správa má slúžiť ako základ pre diskusiu s členskými štátmi o ich rozhodnutiach v oblasti jednotlivých vnútroštátnych politík.

Správa o Slovensku sa podrobne venuje zamestnanosti, vzdelávaniu, daniam, zdravotníctvu, podnikateľskému prostrediu vrátane výskumu a inovácií, energetike a doprave, verejnému obstarávaniu či súdnictvu. Správu o Slovensku agentúre SITA poskytla Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

V časti venovanej školstvu správa pripomína, že štúdia OECD z roku 2012 týkajúca sa programu pre medzinárodné hodnotenie žiakov (PISA) poukázala na vysoký a rastúci počet žiakov dosahujúcich slabé výsledky vo všetkých skúmaných oblastiach a poukázala na zhoršenie vo všetkých druhoch škôl.

„Hodnotenia a posúdenia práce učiteľov nedostatočne podporujú zlepšovanie. Odborná príprava učiteľov o tom, ako hodnotiť učebné výsledky žiakov a ako následne na to upravovať učebné činnosti, je nedostatočne rozvinutá, zatiaľ čo kontrola kvality účinnosti vo vzdelávaní sa zdá byť nedostatočná,“ píše sa v správe. Správa takisto hovorí, že neadekvátne vzdelanie učiteľov a nedostatočná atraktívnosť tejto profesie bráni dosahovať zlepšenia v oblasti študijných výsledkov. Dôvodom sú podľa správy nízke platy učiteľov.

Materiál ďalej konštatuje, že miera predčasného ukončenia školskej dochádzky je nízka, no narastá a nerovnosti vo vzdelávacích výsledkoch sú rozsiahle. Vysokú mieru predčasného ukončovania školskej dochádzky vykazujú najmä oblasti s vysokou koncentráciou Rómov, pričom sa odhaduje, že 83 percent Rómov školskú dochádzku ukončí predčasne. V roku 2014 bola celková miera predčasného ukončenia školskej dochádzky 6,7 percenta.

V správe sa takisto uvádza, že mladí Rómovia pri vzdelávaní zažívajú aj diskrimináciu a často navštevujú osobitné školy s obmedzenými osnovami. „Hoci sa fenomén osobitných škôl v prípade rómskych detí rieši, odborná príprava učiteľov na multikulturálne prostredie je naďalej nedostatočná,“ píše sa ďalej v dokumente s tým, že v roku 2015 boli prijaté právne predpisy proti segregácii s cieľom eliminovať umiestňovanie sociálne znevýhodňovaných študentov do osobitných tried či škôl a z prostriedkov EÚ sa plánujú ďalšie projekty na zlepšenie integrácie rómskych detí.

Za obmedzený považuje Komisia aj záujem potenciálnych účastníkov na systéme duálneho vzdelávania, ktorý Slovensko v roku 2015 zaviedlo. „Vzhľadom na to, že zamestnávatelia hlásia stále akútnejší nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, pomôcť plniť potreby trhu práce by mohla lepšia realizácia systému učňovského vzdelávania,“ tvrdí materiál. Problém nedostatočného záujmu mladých o systém duálneho vzdelávania by podľa EK mohla riešiť kampaň informujúca o prínosoch systému. Zároveň si Komisia myslí, že prínosné by mohlo byť lepšie monitorovanie programu, keďže na posúdenie relevantnosti odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce existuje len málo údajov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisia