BRATISLAVA 5. novembra (WebNoviny.sk) – Slovenskému školstvu chýba na fungovanie približne miliarda eur. Vyhlásil to v diskusnej relácii Sobotné dialógy RTVS bývalý minister školstva Milan Ftáčnik (vo funkcii za SDĽ). „Priemer krajín OECD, medzi ktoré patrí aj Slovensko, je taký, že dávajú na vzdelávanie 5,2 percenta HDP. My sme niekde na 3,5 percenta. Ten rozdiel je miliarda eur,“ povedal Ftáčnik.
Táto suma by podľa Ftáčnika pokryla napríklad zabezpečenie učebníc, financovanie podporných tímov pre inklúziu špeciálnych žiakov a takisto platy učiteľov.
Povinné vzdelávanie medzi piatym a 17-tym rokom
„Ak sa dosiahne celospoločenská zhoda na tom, že vzdelávanie je prioritou spoločnosti, tak potom musíme dať viacej peňazí,“ uviedol Ftáčnik. Podľa neho je dokument Národný program výchovy a vzdelávania, ktorý v súčasnosti pripravuje rezort školstva, zameraný na to, aby dopomohol k zhode na cieľoch, ktoré sa majú v oblasti vzdelávania stanoviť. Potom sa následne budú môcť stanoviť kroky, prostredníctvom ktorých je možné tieto ciele dosiahnuť. Dokument napríklad namiesto doterajšej povinnej školskej dochádzky zavádza pojem povinného vzdelávania medzi piatym a 17-tym rokom veku dieťaťa.
„Posunutie smerom nadol má zmysel, pretože pripraví dieťa na školskú dochádzku,“ povedal Ftáčnik. Zároveň je podľa neho cieľom aj zlepšiť spätnú väzbu medzi učiteľmi a rodičmi detí, ktorá by mala existovať aj na inej úrovni, ako je známkovanie. Ftáčnik tiež zdôraznil, že duálne vzdelávanie u nás by sa podľa neho malo inšpirovať nemeckým, rakúskym a švajčiarskym modelom.
Proces reformy sa musí začať už na pedagogických fakultách
Ďalší bývalý minister školstva Juraj Draxler (vo funkcii za Smer-SD) dokumentu vyčíta, že napriek existujúcej diskusii o skvalitnení výučby sa nedotýka personálnej politiky v školstve a kariérneho postupu učiteľov. Dokumentu tiež vyčíta prílišnú všeobecnosť. „Je to 21 strán, ktoré opakujú výrazy, s ktorými je ťažké nesúhlasiť. Je to uchopiteľné, ale otázka je, či aj produktívne,“ povedal s tým, že v súčasnosti je v školstve potrebná diskusia o konkrétnych témach. „Nesmie sa stať, že školstvo bude okrajovou témou,“ vyhlásil.
Exminister školstva Martin Fronc (vo funkcii za KDH) si myslí, že proces reformy v školstve sa musí začať už na pedagogických fakultách, ktoré vychovávajú učiteľov. „Je to proces generačný, nepodarí sa ani za rok, ani za desať rokov,“ uviedol. Učiteľ by mal podľa neho byť smerom ku žiakovi niečo ako starší radca. „Dieťa má mať právo na urobenie omylu a chyby, nemá byť pohanené, ale má mu byť poradené. To robí starší radca,“ povedal. V oblasti duálneho vzdelávanie je podľa Fronca možné hľadať inšpiráciu aj pred rokom 1989. „Existovali spolupráce s podnikmi a tie deti sa naozaj trénovali,“ dodal.