Slovenská komora učiteľov (SKU) kritizuje návrhy na riešenie nedostatku učiteľov, ktoré pred niekoľkými dňami predstavilo ministerstvo školstva. SKU tvrdí, že prezentované riešenia nie sú jasne podložené a prepracované, podľa nich ide skôr o „burzu nápadov“, o ktorých sa v školstve diskutuje už desaťročia.
Nie najlepšia vizitka ministra
Poukázala na to, že sa tak stalo napríklad v Správe o stave školstva z roku 2012, ale aj v dokumente Učiace sa Slovensko z roku 2018.
Situácia s nedostatkom učiteľov je alarmujúca, každým rokom sa zhoršuje najmä v jednom kraji
„Uvedené opatrenia sú spájané s potrebou mapovať, analyzovať a vyhodnocovať kroky. Napriek nepochybne dobrým úmyslom ministra, ak je to výsledok jeho štvormesačného pôsobenia alebo takmer štvorročného pôsobenia odborníkov z ministerstva školstva, tak to nie je najlepšia vizitka. Ministerstvo nepredstavilo žiadne konkrétne kroky, neposkytlo ani odpočet doterajších opatrení v tejto oblasti,“ skonštatovala SKU v tlačovej správe.
Zavedenie platového automatu
Učitelia tiež poznamenali, že komora dlhodobo poukazuje na nízku kvalitu vzdelávania pedagógov a svoje návrhy predostreli začiatkom leta i súčasnému ministrovi školstva Danielovi Bútorovi. „Netušíme o žiadnom kroku ministra smerom k náprave stavu, ľudia na ministerstve, zodpovední za túto oblasť, viac ako rok neodpovedajú na naše maily a požiadavky,“ tvrdí SKU.
Slovensku môže v ďalších rokoch chýbať až 2-tisíc učiteľov ročne. Analytici vidia riešenie aj v príplatkoch a odmenách
Doplnila, že rezort školstva už dávnejšie vyzývali na zavedenie platového automatu. V tomto kontexte komora poznamenáva, že chápe úsilie ministra o vyriešenie problému s nedostatkom pedagógov v Bratislavskom kraji a zaistenie kvalitného učiteľstva pre žiakov v danom kraji.
„Najprv sa malo zabezpečiť navýšenie platov učiteľov na úroveň 1,2 násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve a postupné vyrovnávanie podielu učiteľských platov ku mzde vysokoškolsky vzdelaných ľudí na úroveň priemeru krajín OECD,“ vraví SKU.
Bezbreho a nesystémovo sa rozdalo
Podľa komory medzi učiteľmi panuje názor, že prostriedky, ktoré boli vynaložené na vzdelávanie pedagógov, napríklad prostredníctvom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), nepriniesli želaný efekt.
„Overovanie pozície supervízora, zavedeného v máji 2023 v novele školského zákona, ani nemá zmysel, ministerstvo zaviedlo túto pozíciu v rozpore s medzinárodnými štandardmi supervízie, ktoré napr. ministerstvo práce a zdravotníctva dlhodobo akceptujú vo svojich rezortoch. V školstve nie je, napriek výzve odborníkov, pre túto pozíciu žiadna podmienka vzdelania. Merať kvalitu práce supervízorov, ktorí pôsobia v rozpore s medzinárodnými štandardmi, by boli stratené financie a čas,“ uvádza ďalej SKU.
Učebnica občianskej náuky vysiela toxický odkaz pre deti mimo „harmonickej“ rodiny, petíciou žiadajú jej stiahnutie
Učitelia však oceňujú, že MŠVVaŠ SR plánuje sledovať efektivitu Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU) financovaných z plánu obnovy. „Treba však poznamenať, že štátny rozpočet a eurofondy súbežne platia NIVAM (bývalé regionálne MPC) za veľmi obdobnú činnosť. Hrozí, že štát tak premrhá ďalšie milióny eur neefektívne,“ vystríha SKU.
Pripomenula tiež, že vytvorenie portálu vzdelávaní a ich hodnotenia bolo úlohou súčasného vedenia rezortu, no jeho spustenie sa v Národnej rade SR presunulo z jesene tohto roka na budúcoročný september.
„Komora učiteľov v blízkom čase v analýze predstaví, koľko miliónov eur ministerstvo školstva bezbreho a nesystémovo rozdalo len za posledné dva roky,“ avizuje SKU. „Neefektívne minuté financie potom chýbajú v teréne, napríklad na dofinancovanie niektorých podporných opatrení či odmeňovanie učiteľov,“ uzavreli učitelia.
Agentúra SITA osloví v tejto záležitosti aj ministerstvo školstva.