Odborná verejnosť žiada v otvorenom liste ministra školstva, aby čo najskôr zaviedol povinnú školskú dochádzku pre všetky deti v príslušnom veku na našom území vrátane detí z Ukrajiny. Na tie sa totiž v súčasnosti táto povinnosť nevzťahuje a podľa posledných odhadov navštevovala základné školy iba približne polovica z nich.
Odborníci upozorňujú, že to bude mať negatívny dopad na deti samotné, ako aj na celú našu spoločnosť. Zdôrazňujú, že takýto postup je neudržateľný a v otvorenom liste vyzývajú ministerstvo školstva, aby konalo.
Situácia je vážna
„Domnievame sa, že situácia je skutočne vážna. Z našich zistení napríklad vyplýva, že v Bratislavskom kraji prijala v školskom roku 2022/23 všetky ukrajinské deti menej ako polovica základných škôl“, hovorí Alexandra Ostertágová z Centra vzdelávacích analýz, ktoré výskum realizovalo v spolupráci so Štátnou školskou inšpekciou.
Podľa stanoviska ministerstva školstva sa na deti z Ukrajiny nevzťahuje povinná školská dochádzka a podľa ostatného vyjadrenia ministra Daniela Bútoru to neplánuje rezort zmeniť ani v nadchádzajúcom školskom roku. Právnička z Ligy za ľudské práva Miroslava Mitellmannová je presvedčená, že tento postup je nesprávny.
„Neuplatňovanie povinnej školskej dochádzky vo vzťahu k deťom z Ukrajiny je v rozpore s našou ústavou, so školským zákonom aj s Dohovorom OSN o právach dieťaťa. Vyzývame ministra, aby ich účasť na vzdelávaní zabezpečil čo najskôr,“ uviedla.
Ide o lepšie začlenenie detí do spoločnosti
Účasť na vzdelávaní zabezpečuje, aby sa deti mohli komplexne rozvíjať a začleniť do spoločnosti. V opačnom prípade hrozí, že deti nemusia dostať príležitosť osvojiť si slovenský jazyk, získať vzdelanie primerané svojmu potenciálu alebo záujmom či vytvoriť si väzby s inými deťmi.
„To všetko môže viesť k zhoršovaniu ich duševného zdravia a k ich neskoršiemu sociálnemu vylúčeniu“, vysvetlila riaditeľka Centra pre výskum etnicity a kultúry Elena Gallová – Kriglerová.
V susednom Česku je školská dochádzka povinná aj pre deti z Ukrajiny. Viktor Križo z Inklucentra – Centra inkluzívneho vzdelávania zdôrazňuje, že uplatňovanie povinnej školskej dochádzky musí ísť ruka v ruke s poskytovaním potrebnej podpory pracovníkom v školách.
„Napríklad naša nezisková organizácia zamestnáva a financuje terénne pracovníčky z Ukrajiny na vybraných školách v Bratislave, ktoré deťom pravidelne poskytujú psychosociálnu a jazykovú podporu a školám pomáhajú pri komunikácii s deťmi aj s rodičmi. Lenže iniciatívy občianskej spoločnosti nemôžu nahradiť systémovú podporu, ktorá je potrebná na oveľa väčšom počte škôl na Slovensku,“ povedal.