BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) – Štafetový kolík štrajkujúcich škôl vo štvrtok dorazil do parlamentu. Zástupcovia nespokojných, prevažne bratislavských škôl ho odovzdali šéfovi parlamentného školského výboru Mojmírovi Mamojkovi.
„Vyzerá to, že skutočne tá parlamentná schôdza o školstve dnes nebude, keďže ju bojkotujú poslanci za Smer, čiže vlastne tiež štrajkujú. Tak vlastne vám právom odovzdávame tento kolík, pretože tiež bude taký štrajk v parlamente, ktorý vlastne zruší tú schôdzu o školstve,“ povedal učiteľ Spojenej školy Novohradská Vladimír Crmoman.
Zdôraznil, že filozofia štrajkujúcich škôl a štrajkujúceho parlamentu je iná. „Zatiaľ čo my štrajkujeme podľa mňa za spravodlivú vec, tak vládna moc vlastne len prejavuje tým štrajkom v úvodzovkách svoju aroganciu a vlastne tú totalitu ako rozhoduje o nás bez nás,“ dodal. Podľa neho neprijať výzvu hovoriť o takej dôležitej veci, akou je školstvo, je aj nemorálne.
Obrazom: Odbory v Trnave priznali chybu
Mojmír Mamojka, ktorý od učiteľov za parlament kolík prevzal, si nemyslí, že sa o školstve diskutovať nebude. Učiteľom povedal, že nemá informáciu o bojkote schôdze zo strany poslancov za Smer. „Ja osobne som za to, aby sa o tom diskutovalo,“ dodal, ale priamo neodpovedal na otázku, či on osobne zahlasuje za.
Obrazom: Štafetový kolík dorazil do parlamentu
O školstve sa podľa neho stále diskutuje. „Jedna vec je chcieť a mať emotívne zanietenie a jedna vec je žiaľ tá určitá ekonomická realita,“ dodal s tým, že „vytrhnúť odniekiaľ chlp,“ keď ho tam nemáte, je naozaj problém.
Poslanci chcú vyjadriť vážne znepokojenie nad stavom školstva
Vláda nevyriešila napätú atmosféru a ani nepredstavila konkrétny plán ako so školstvom ďalej, skonštatoval vo štvrtok v parlamente za predkladateľov návrhu na zvolanie mimoriadnej schôdze poslanec za SDKÚ-DS Miroslav Beblavý.
Poslanci navrhujú, aby parlament uznesením vyjadril vážne znepokojenie nad stavom školstva na Slovensku a požiadali vládu o predloženie správy o stave školstva na Slovensku a konkrétnych krokoch vlády na zlepšenie situácie.
Podľa Beblavého štrajkujúcim učiteľom náleží úcta za to, že sa im podarilo zmeniť spoločenskú atmosféru. Školstvo sa tak stalo prioritou verejnej diskusie, ale malo by sa to využiť, aby sa stalo aj prioritou verejnej politiky. Aj vďaka štrajku vláda akceptovala, že slovenské školstvo potrebuje zmeny vo svojej sieti a protesty upriamili pozornosť na základné a stredné školstvo.
Poslanec pripomenul, že rezort školstva je od začiatku roka ošklbávaný o kompetencie a peniaze, či už v oblasti eurofondov alebo prechodu krajských školských úradov pod rezort vnútra. Minister podľa neho napríklad navrhol a presadil odovzdanie prostriedkov na mimoškolské aktivity detí doteraz viazané na centrá voľného času obciam, pričom tie ich dostali bez reálnej viazanosti použitia.
Schôdza trvala osem hodín
Školstvo je celospoločenskou prioritou a vláda do 31. marca 2013 predloží do parlamentu správy o stave školstva a o konkrétnych systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja.
Vyplýva to z uznesenia k mimoriadnej schôdzi o situácii v školstve, ktoré navrhol poslanec za Smer-SD Mojmír Mamojka a parlament ho schválil.
Naopak, poslanci Smeru-SD zamietli uznesenie navrhované opozičnými stranami, podľa ktorého mal parlament vyjadriť vážne znepokojenie nad stavom školstva na Slovensku.
Vláda podľa neho do národnej rady mala predložiť správu o stave školstva a konkrétnych krokoch kabinetu na zlepšenie situácie.
Mimoriadna schôdza k situácii v školstve, ktorej zvolanie iniciovali SDKÚ-DS, KDH a Most-Híd, trvala osem hodín, teda toľko, ako bežný rokovací deň národnej rady. Vláda podľa poslanca za SDKÚ-DS Miroslava Beblavého nevyriešila napätú atmosféru a ani nepredstavila konkrétny plán ako so školstvom ďalej. Štrajkujúcim učiteľom podľa neho náleží úcta za to, že sa im podarilo zmeniť spoločenskú atmosféru.
Školstvo sa tak stalo prioritou verejnej diskusie, ale malo by sa to využiť, aby sa stalo aj prioritou verejnej politiky. Aj vďaka štrajku vláda akceptovala, že slovenské školstvo potrebuje zmeny vo svojej sieti a protesty upriamili pozornosť na základné a stredné školstvo.