Odborná porota ocenenia Učiteľ Slovenska 2021 vybrala spomedzi prihlášok finálnu desiatku najlepších pedagógov. Medzi nimi je sedem žien a traja muži.
Komunikačná manažérka Centra environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica Eva Sládková dodala, že verejnosť má do 24. apríla možnosť hlasovať o Cene verejnosti.
Víťaza vyhlásia začiatkom mája
Hlasovať pritom môže ktokoľvek, avšak z jednej IP adresy vie tak urobiť maximálne päťkrát počas celého hlasovania.
Laureáta Učiteľa Slovenska 2021 verejnosť spozná počas slávnostného večera 4. mája.
Učitelia dlhodobo pociťujú vo svojej práci značnú záťaž, takmer polovica z nich uvažovala o výpovedi
Zuzana Labašová z Komenského inštitútu poukázala na to, že vo finálnej desiatke sú pedagógovia z rôznych miest, zo súkromných, štátnych škôl aj nemocničnej školy.
Po dvoch učiteľoch je z Bratislavského, Trenčianskeho a Žilinského kraja a po jednom z Nitrianskeho, Banskobystrického a Prešovského kraja.
Výber nie je jednoduchý
Bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová, ktorá odbornú porotu vedie zhodnotila, že výber v tejto fáze ocenenia nie je jednoduchý aj preto, že rozdiely v plnení kritérií medzi účastníkmi na konci prvej desiatky a na začiatku druhej desiatky nie sú vôbec priepastné.
„To, samozrejme, vedie k tomu, že porotcovia veľmi podrobne analyzujú obsah prihlášok, v ktorých účastníci definujú svoju činnosť. Je to veľmi zaujímavý proces, keďže niektoré argumenty porotcov sú také presvedčivé, že vedú k zmene optiky nazerania na mieru naplnenia kritérií,“ priblížila.
Porota ešte finalistov potrápi
Najzásadnejší vplyv na hodnotenie podľa Kalmárovej má to, ako dokážu učitelia pri výučbe zohľadňovať individualitu žiakov a či sú ochotní skúšať nové inovatívne metódy, a ako ich zdieľajú v rámci učiteľskej komunity.
Minister školstva upozorňuje na dezinformácie, učitelia sa budú vzdelávať v kritickom myslení
Vysvetlila, že počas výberu víťaza sa porotcovia stretnú s finalistami a zhodnotia spôsob prezentovania pilierov, na ktorých stojí ich pedagogické pôsobenie.
Tiež posúdia návrhy učiteľov na riešenie komplikovaných situácií, ktoré sa v školách potenciálne vyskytujú, ich spôsob argumentácie, rýchlosť a vecnosť reakcií na názory ostatných finalistov.