BRATISLAVA 3. októbra (WebNoviny.sk) – Poslanci za Most-Híd chcú predĺžiť prechodné ustanovenia zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, aby základné školy mohli naďalej čerpať príspevok na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Školy mohli čerpať takýto príspevok od 1. septembra 2016, ak mali v evidencii žiakov, ktorí boli zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovaní ako žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Predĺženie prechodného obdobia
Poslanci Mosta-Híd navrhujú predĺženie prechodného obdobia, pretože stále pretrváva situácia, že zariadenia výchovného poradenstva a prevencie nie sú kapacitne a odborne vybavené pre posúdenie všetkých žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Takýto príspevok môžu získať školy na žiakov z domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
Do uplynutia tohto prechodného obdobia je podľa poslancov Mosta-Híd potrebné vyriešiť otázku vzťahu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakov z domácností, ktorých členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
Zamestnanci v justícii žiadajú vyššie platy, ostrý štrajk podporuje aj minister Gál
„Predpokladá sa nastavenie adresnejšej finančnej podpory vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zmenou definovania, identifikovania a financovania podpory vzdelávania takýchto žiakov s potrebami vo výchove a vzdelávaní, ale aj súvisiacimi s chudobou,“ argumentujú predkladatelia návrhu Štefan Vavrek a Ladislav Balódi.
Prehľadnejšia úprava financovania
Súčasné znenie zákona má účinnosť len do 31. decembra 2018. Od 1. januára 2019 by pre výpočty počtu detí zo sociálne znevýhodneného prostredia boli považované len tí žiaci, ktorí boli zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovaní ako žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia.
V školskom roku 2017/2018 z celkového počtu 41 650 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia bolo 22 146 žiakov s vyjadrením Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a až 19 504 žiakov z rodiny, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
Študentská rada vysokých skôl hovorí, že Danko by mal záverečnú prácu zverejniť a ísť tak príkladom
Navrhovaná úprava, ktorou sa bude NR SR zaoberať na októbrovej schôdzi, má priniesť predovšetkým potrebný priestor na jednoznačnejšiu, systematickejšiu a prehľadnejšiu úpravu financovania výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
„Dnešný systém financovania podpory vzdelávania týchto žiakov je nepostačujúci a mal by vychádzať zo širšej definície znevýhodnenia, pretože takto úplne nezachytáva chudobu,“ uvádza dvojica predkladateľov.