Mzdy slovenských učiteľov zaostávajú za medzinárodným štandardom, no rastú rýchlejšie ako platy verejných zamestnancov. Vyplýva to z Revízie výdavkov zamestnanosti a odmeňovania vo verejnej správe, ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR.
Najväčšie platové rozdiely
Analytici v nej poukazujú na to, že rozdiely v platoch vidno najmä na mzdách učiteľov materských či vysokých škôl. V školstve pracuje približne každý tretí zamestnanec verejného sektora. Na ich mzdy sa vyplatí približne tretina verejných výdavkov.
Platy pedagógov na Slovensku sa v posledných rokoch zvýšili, avšak v porovnaní so zahraničím sú stále nízke. Najvýraznejší medzinárodný rozdiel v platoch učiteľov je pri tých, ktorí učia na predprimárnom stupni vzdelávania.
V zahraničí požadujú vyšší stupeň vzdelania
Ako poznamenávajú analytici, títo učitelia však majú vo väčšine krajín aj vyšší požadovaný stupeň vzdelania. V zahraničí zväčša potrebujú minimálne vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa, teda „bakalára“. Na Slovensku stačí stredoškolské.
Analytici útvaru uznávajú, že detailné medzinárodné porovnanie miezd vysokoškolských učiteľov neexistuje. Podotkli však, že prieskum Eurostatu o štruktúre miezd z roku 2014 ukazuje zaostávanie platov aj na tomto stupni vzdelávania.
Lepšie platy majú už aj v Poľsku
Mzdy vysokoškolských učiteľov tvoria 92 percent priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. V krajinách Európskej únie boli podľa uvedeného prieskumu mzdy týchto učiteľov na úrovni 116 percent priemeru vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov.
Krajiny ako Estónsko, Fínsko či Poľsko, ktoré patria k úspešným krajinám v poslednom medzinárodnom testovaní krajín OECD PISA, platia svojich učiteľov lepšie ako Slovensko.
Revízia uvádza, že slovenskí učitelia „dobiehajú“ svojimi platmi ostatných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov, no ich tempo je pomalé. Medzi rokmi 2010 a 2018 vzrástli mzdy pedagogických zamestnancov v regionálnom školstve o približne 47 percent, vo vysokom o 39 percent.
Naši žiaci zaostávajú
Platy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov na Slovensku v rovnakom období vzrástli o 30 percent. Výsledky slovenských študentov v testovaní PISA sa podľa ÚHP zhoršujú.
V testovaní PISA 2018 skončili slovenskí žiaci v matematike v páse priemeru, v prírodnej a čitateľskej gramotnosti ostali v podpriemere. Ministerka školstva Martina Lubyová (SNS) v decembri 2019 vyzdvihovala, že sa slovenskí žiaci v porovnaní s rokom 2015 zlepšili.
Opozícia, naopak, výsledky a stav školstva kritizovala. Analytici však upozorňujú na príklady iných krajín, a to napríklad Argentínu, kde sa zmeny vo vzdelávacích systémoch vo výsledkoch prejavili až pri neskorších skupinách žiakov.
Učiteľ ZŠ zodpovedá za veľa žiakov
V roku 2018 bolo v školstve zamestnaných vyše 90-tisíc pedagogických a odborných zamestnancov, 10-tisíc vysokoškolských učiteľov a výskumníkov a 50-tisíc nepedagogických pracovníkov.
V porovnaní so zahraničím, je zamestnanosť v celom danom sektore priemerná. Rozdiely možno vidieť v počte žiakov na učiteľa. Menej študentov má Slovensko v porovnaní s krajinami Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) najmä na vysokých školách.
Výrazne viac žiakov musí zvládnuť učiteľ v primárnom vzdelávaní, teda na prvom stupni základných škôl a na gymnáziách.
Revízia výdavkov je súčasťou vládneho projektu Hodnoty za peniaze, v rámci ktorého projekt reformuje pravidlá, nastavuje procesy a posilňuje inštitúcie, ktoré podporujú prijímanie rozhodnutí vo verejnom záujme a významne zvýšia hodnotu za peniaze vo verejnom sektore.