Národná rada premrhala šancu na nápravu nezákonnej segregácie rómskych detí. Uviedol to riaditeľ Amnesty International Slovensko Rado Sloboda s tým, že parlament v utorok schválil novelu školského zákona, ktorá neobsahuje opatrenia na riešenie diskriminácie rómskych detí.
Parlament schválil novelu školského zákona, zavádza sa aj právny nárok na prijatie do škôlky
Skutočnosť, že nebola prijatá novela, ktorá by bola zameraná na zabránenie systematickej diskriminácii vo vzdelávaní, zmarila podľa Slobodu nádej na zabezpečenie rovného prístupu rómskych detí k vzdelávaniu. Sloboda doplnil, že Slovensko sa tým súčasne dostalo do kolízie s Európskou komisiou. Organizácia o tom informovala v tlačovej správe.
Novela je stále nedostatočná
„Napriek niektorým pozitívnym opatreniam, akými sú napríklad právny nárok na miesto v materskej škole alebo katalóg podporných opatrení, je novela žalostne nedostatočná. Bez ráznych desegregačných opatrení bude mať len malý alebo žiadny vplyv na zmenu segregačnej praxe,“ uviedol Sloboda a dodal, že nové opatrenia sú nárokovateľné aj pre segregované triedy či školy.
Podľa neho je potrebné segregáciu riešiť, pretože najnovšie údaje dokazujú, že ak sa segregácia nerieši, len sa rozširuje.
Žaloba Súdneho dvoru Európskej únie
„Dnešné schválenie novely školského zákona bez komplexného súboru desegregačných opatrení v konečnom dôsledku znamená len ďalšie roky nekvalitného segregovaného vzdelávania pre rómske deti. Bude zaujímavé sledovať, ako nemohúcnosť Slovenska v riešení segregácie posúdi eurokomisia a súdny dvor,“ vyhlásil riaditeľ organizácie.
Hnutie OĽaNO podporilo novelu školského zákona, aby bol splnený míľnik Plánu obnovy a odolnosti SR
Organizácia skonštatovala, že rómskym deťom na Slovensku je systematicky odopieraný rovný prístup ku vzdelaniu a mnohé z nich nemajú na výber iné ako nekvalitné a segregované vzdelávanie.
Súčasne pripomenula, že situácia je natoľko alarmujúca, že eurokomisia podala 19. apríla žalobu na Súdny dvor Európskej únie na Slovensko pre porušenie smernice o rasovej rovnosti, konkrétne za nedostatočné riešenie diskriminácie rómskych detí vo vzdelávaní.