V porovnaní s minulým rokom vzrástol počet škôl, ktoré nedodržiavajú pokyny pri Testovaní 9. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktorá, tak ako každý rok, kontrolovala zabezpečenie objektivity testovania.
Ako informovali zo ŠŠI, skontrolovali 91 základných škôl a 19 gymnázií, čo predstavuje temer 15 percent škôl, na ktorých sa testovalo. Celkovo sa Testovania 9 v tomto školskom roku zúčastnilo viac ako 47-tisíc žiakov.
Zásady rovnakého zaobchádzania
Inšpektori zistili nedostatky u 16,5 percenta základných škôl a 15,8 percenta gymnázií. Tieto nedostatky sa týkali najmä nedodržiavania pokynov školských koordinátorov a administrátorov.
Ako uviedla ŠŠI, v porovnaní s vlaňajškom stúpol počet škôl, ktoré nedodržiavali pokyny Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), o vyše päť percent.
Štátna školská inšpekcia zistila viaceré pochybenia pri externých maturitných skúškach
„Pokyny NIVaM zabezpečujú zásady rovnakého zaobchádzania pre všetkých zúčastnených žiakov a zabraňujú získaniu neoprávnených výhod počas externého testovania. Podľa správy, ktorú zverejnil NIVaM, však výsledky testovania opakovane poukazujú aj na veľké regionálne rozdiely na úrovni okresov a signalizujú významný vplyv socioekonomického statusu na výsledky žiaka, čo je alarmujúce,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Inšpekcia pri kontrolách odhalila napríklad to, že školskí koordinátori nevypĺňali povinný elektronický dotazník, otvárali zásielky s testami za prítomnosti člena Rady školy, alebo nepracovali s testami podľa pokynov.
Zistili aj nekorektné správanie
Školskí inšpektori tiež zachytili aj nedodržiavanie časových harmonogramov, alebo nekorektné správanie.
„Medzi ďalšími nedostatkami v základných školách sa objavili aj niektoré závažné, ako neprihlásenie všetkých žiakov 9. ročníka na testovanie T-9 či neprítomnosť riaditeľa školy počas testovania,“ dopĺňa šéfka ŠŠI.
Štofková Dianovská tiež dodala, že zaujímavým zistením je to, že asi 15 percent žiakov potrebovalo na vypracovanie testu z matematiky kratší čas.
Už nestačí len učiť sa, učiť sa, učiť sa. Podľa Druckera sa musia deti naučiť kriticky myslieť a pracovať s dátami (video+foto)
„ŠŠI na úrovni systému odporúča zaistiť objektivitu testovania primeraným počtom pedagogických zamestnancov iných škôl, ktorí budú vykonávať externý dozor a upraviť časový harmonogram testovania a osobitný harmonogram testovania pre žiakov s upravenými podmienkami v osobitných testovaných skupinách tak, aby bolo možné dodržať stanovený čas pre jednotlivé činnosti počas testovania,“ uviedli školskí inšpektori.
Dodali, že krátkosť vymedzeného času sa ukazuje najmä v školách, ktoré realizujú testovanie vo viacerých skupinách.