Z prieskumu ďalej vyplýva, že len 16 percent mladých si vždy overí informáciu z iných zdrojov
Mladí ľudia vo veku od 15 do 24 rokov vyhľadávajú informácie najmä na blogoch. Iba 56 percent z nich dôveruje tradičným médiám. Viac ako tretina sa prikláňa k alternatívnym webovým portálom. Vyplýva to z prieskumu agentúry FOCUS, ktorý realizovala pre Radu mládeže Slovenska.
Prieskum bol v októbri 2018. Cieľom bolo na vzorke 1 000 respondentov zistiť mediálnu gramotnosť mladých Slovákov.
„V tomto roku nás čakajú prezidentské voľby a voľby do europarlamentu. Práve médiá majú veľkú moc vo formovaní názorov mladých. Prieskum ukázal, ako dôležité je upozorňovať ich na to, aby si získané informácie overovali z rôznych zdrojov,“ povedala výskumná pracovníčka Rady mládeže Slovenska Katarína Čavojská.
Neoverené a zavádzajúce informácie
Čavojská upozorňuje na nárast obľuby alternatívnych médií, ktoré šíria neoverené a zavádzajúce informácie. Práve to podľa nej podkopáva dôveru mladých v informácie, ktoré sa k nim dostávajú prostredníctvom médií.
Stredoškoláci a vysokoškoláci získavajú informácie z blogov (93 percent), internetových verzií denníkov, týždenníkov a mesačníkov (90 percent) či z príspevkov na sociálnych sieťach (83 percent).
„Pri ich informovaní zohrávajú dôležitú úlohu aj stránky konkrétnych médií na sociálnych sieťach. Najmenej sa mladí pri hľadaní informácií obracajú na spravodajstvo verejnoprávnej či súkromných televíznych staníc,“ povedal Michal Považan z Rady mládeže Slovenska.
Názory ovplyvňujú kamaráti či rodičia
Z prieskumu ďalej vyplýva, že len 16 percent mladých si vždy overí informáciu z iných zdrojov. Rovnaké percento si napríklad po prečítaní blogu na webe neoverí informácie na iných portáloch alebo v médiách.
„Práve internetové spravodajské portály sú mladými najvyhľadávanejšie, ak si chcú overiť informácie. Mimoriadny význam majú pri ovplyvňovaní názorov aj ich kamaráti či rodičia,“ doplnila Čavojská.
Nastavujú si súkromie na sociálnych sieťach
Podľa nej je v dnešnej dobe dôležitá mediálna gramotnosť. „Ide o spôsobilosť chápať a dešifrovať mediálne obsahy, ktoré k nám prichádzajú informačnými kanálmi. Teda prostredníctvom tlače, televízie, rozhlasu alebo internetu,“ vysvetlila.
Zaujímavosťou je, že 65 percent mladých vo veku od 15 do 24 rokov tvrdí, že si nastavujú súkromie na sociálnych sieťach. Vždy zvažujú, kto ich príspevok alebo aktivitu uvidí. Až 63 percent mladých o sebe deklaruje, že si pravidelne vyhradzujú čas na aktivity, pri ktorých vypínajú všetky mediálne zariadenia, aby si od nich oddýchli.