Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) vo svojom novom programe Projektový šprint dáva učiteľom a žiakom priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie. Ako priblížil odbor komunikácie a marketingu MŠVVaŠ SR, zapojené školské tímy budú mať v prvej fáze, ktorá sa spustila tento týždeň, na dosiahnutie merateľného výsledku 60 dní.
Počas nich budú môcť využiť pomoc a skúsenosti medzinárodných expertov zo Svetovej banky či odborníkov z Európskej komisie. Do projektu sa koncom júna prihlásilo takmer 90 škôl, z ktorých boli pre prvú fázu vybrané tri – každá z iného regiónu Slovenska. Kritériami výberu škôl boli aj ich veľkosť, typ, miera technického vybavenia, geografické umiestnenie, miera inklúzie, či prítomnosť digitálneho koordinátora.
Na cenu Učiteľ Slovenska prišlo takmer tisíc nominácií, žiaci a rodičia poslali krásne príbehy
Vybraná bola Základná škola s materskou školou Uhrovec v okrese Bánovce nad Bebravou, Základná škola Rabčice v okrese Námestovo a Základná škola Laborecká v Humennom. Na konci projektu ministerstvo vyhodnotí najefektívnejšie riešenia a pripraví usmernenie, ako by ich mohli využiť a zaviesť aj iné školy.
Testujú vlastné riešenia
Ministerstvo školstva bude na Projektovom šprinte spolupracovať s expertami Svetovej banky, ktorí metodiku projektového šprintu (angl. rapid result interventions – pozn. SITA) vyskúšali a zaviedli vo viacerých krajinách.
„Tento prístup pomáha ministerstvám v krátkom čase, spravidla do sto dní, naštartovať nové reformy, a pomocou dát urýchliť ich implementáciu a vytvoriť poznatky ako efektívnejšie nastaviť vládne politiky a programy,“ vysvetlil Alberto Leyton zo Svetovej banky.
Od bežného pilotného projektu sa metodika líši v tom, že školské tímy testujú vlastné riešenia, a nie zadanie, ktoré dostanú od ministerstva či vedenia školy. Zároveň majú školské tímy na dosiahnutie merateľného zlepšenia časový limit.
Lepšie vzdelávanie v budúcnosti
V prvej fáze budú mať školy dva mesiace na to, aby si overili vlastné návrhy na zlepšenie v oblastiach, ktoré považujú za dôležité.
„Určia si, ako sa chcú k stanovenému cieľu dopracovať a ako budú svoj pokrok merať. Ich cieľom môže byť napríklad zvýšiť podiel učiteľov s digitálnymi zručnosťami alebo zvýšiť počet vyučovacích predmetov, na ktorých budú v škole využívať moderné technológie či inovatívne metódy vzdelávania,“ objasnilo ministerstvo.
Slovenské školstvo zažije reformný skok. Učivo prispôsobia 21. storočiu a nastanú aj ďalšie zmeny
Po úspešnom otestovaní škôl v prvej fáze sa v budúcom roku na ďalších aspoň troch školách začne druhá fáza projektu. Projekt školám umožní napríklad inovovať pedagogické postupy s využitím informačných technológii či prepájať školy rôznych úrovní.
Prepájaním škôl sa pritom vytvorí priestor na výmenu skúseností a príkladov dobrej praxe, ktoré môžu ovplyvniť kvalitu vzdelávania v budúcnosti.
Učebné osnovy by mohli prejsť zmenou
„Pandémia donútila mnohých učiteľov začať používať rôzne aplikácie, ale zmysluplné zaradenie digitálneho obsahu a informačných technológii do vyučovania je náročnejšie. Nedostatočný prístup žiakov, hlavne zo sociálne znevýhodneného prostredia, k internetu, počítačom či tabletom sťažuje ich učenie sa pri možnom dištančnom vyučovaní,“ konštatovalo ministerstvo.
Riešenie vidí nielen v modernizácii infraštruktúry, neustálom zdokonaľovaní zručností učiteľov a žiakov, ale aj v zmene učebných osnov tak, aby sa prispôsobili obsahu vzdelávania.
Úlohou Projektového šprintu je testovať ako efektívnejšie nastaviť a zaviesť tieto reformné programy z Plánu obnovy, v ktorom je na investície do digitálneho vybavenia a pripojenia škôl vyčlenených približne 190 miliónov eur.