Ministerstvo školstva zavádza riešenia v oblasti inklúzie, týkajú sa aj druhošancové vzdelávanie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Zavedenie školských podporných tímov, reforma poradní či rozšírenie možnosti dokončenia základnej školy.

To sú niektoré z riešení v oblasti inklúzie, ktoré Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) zavádza.

Podporné tímy pomôžu každému

Štátna tajomníčka ministerstva školstva Svetlana Síthová na piatkovej tlačovej konferencii informovala, že tiež pripravil stratégiu na zníženie prepadávania a z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska vyčlenil prostriedky nielen na doučovanie, reformu poradenského systému, ale aj na debarierizáciu budov škôl.

Zároveň sa ministerstvu podarilo ukotviť v zákone inkluzívne vzdelávanie, teda vzdelávanie žiakov s ohľadom na ich rôznorodé potreby.

Síthova podotkla, že školské podporné tímy nebudú určené iba pre jedného žiaka, ale pracujú s každým žiakom na škole, ktorý to potrebuje.

Fungovať budú ako prvá úroveň poradenského systému. „Ak má žiak problémy, napríklad ADHD, dyslexiu či autizmus, rodič nebude musieť cestovať niekoľko kilometrov do poradne a čakať, kým sa jeho dieťa dostane na rad,“ priblížila.

Vznikne portál evidencie klientov

V prípade pretrvávajúcich problémov nasledujú ďalšie úrovne, a to školský špeciálny pedagóg, všeobecné centrum poradenstva a napokon špecializované centrum poradenstva.

Vzniknúť má aj spoločný portál evidencie klientov. Jeho cieľom je uľahčiť výmenu informácií.

Štátna tajomníčka poukázala aj na to, že pripravili stratégiu na zníženie opakovania ročníka.

Ide o systém pravidiel, ktorými sa školy riadia, aby pomohli žiakom, ktorí zaostávajú.

Doučovanie za milióny

„Zároveň prinášame podporné opatrenia, ktoré poskytujeme žiakom, aby nemuseli ročník opakovať a mohli v škole uspieť. Tým hlavným opatrením je doučovanie, na ktoré sme vyčlenili 3,75 milióna eur,“ uviedla a doplnila, že medzi ich ďalšie opatrenia patrí aj preplatenie školských klubov detí pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, či vytvorenie pozícií pomocných vychovávateľov v materských školách pre prácu so žiakmi so zdravotným či iným znevýhodnením.

V prípade takzvaného „druhošancového vzdelávania“ a získania nižšieho stredného vzdelania ministerstvo vymedzilo tri spôsoby.

Záujemca môže podstúpiť o komisionálne skúšky či požiadať o externé testovanie.

Jednou z možností bude práve druhošancové vzdelávanie, ktoré sa rozširuje a okrem stredných škôl a základných škôl ho budú môcť poskytovať aj špeciálne školy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Svetlana Síthová
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR