Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) nevie odhadnúť dĺžku posudzovania návrhu na odvolanie rektora Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave. Pre agentúru SITA to uviedol tlačový odbor rezortu školstva.
Dodal, že v tejto chvíli nie je možné ani prejudikovať zistenia posudzovania. Návrh na odvolanie rektora STU Mirolava Fikara bol ministerstvu doručený v pondelok 2. novembra.
Zákon neustanovuje ministrovi lehotu na predloženiu návrhu prezidentke SR, čo obvykle znamená, že sa tak má stať hneď, ako to bude možné. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca prezidentky SR Zuzany Čaputovej Martin Strižinec, návrhom sa budú zaoberať až keď im bude doručený, čo sa zatiaľ nestalo.
Rektor údajne nezvládol situáciu
Akademický senát STU na svojom rokovaní 26. októbra schválil návrh na odvolanie rektora STU Miroslava Fikara z funkcie. Tento návrh predložili ministrovi školstva, ktorý ho ďalej podstúpi prezidentke SR, keďže odvolávať a menovať rektorov patrí do jej kompetencií.
Rektori považujú stanovisko Slovenskej rektorskej konferencie k Fikarovi za vágne a alibistické
Pri hlasovaní bolo 42 platných hlasov. Za návrh na odvolanie Fikara hlasovalo 25, proti bolo 14 a zdržali sa traja. Medzi dôvodmi na odvolanie rektora bolo aj nezvládnutie situácie na Fakulte informatiky a informačných technológií STU, vytvorenie klastra s Univerzitou Komenského v Bratislave a Slovenskou akadémiou vied či „cenzúra“ v rámci monitorovania tlače, ktorá sa týkala odmietnutia monitorovania portálu Hlavné správy.
Rektori vyjadrili svoj nesúhlas
Proti spôsobu a okolnostiam, za ktorých Akademický senát STU navrhol odvolať svojho rektora, sa vo svojom stanovisku vyjadrilo desať rektorov.
Zástupcovia študentov STU sa sťažujú na porušenia práva, žiadajú zákonné zasadnutie senátu
Vôľu tohto vrcholného samosprávneho orgánu STU rešpektujú, no zároveň odmietajú taký výkon autonómnych oprávnení samosprávy, ktorý umožňuje ich zneužitie mocenskými ambíciami jednotlivcov či záujmových skupín.
Podľa nich tento proces nielen poškodil reputáciu vysokých škôl, ale naštrbil aj dôveru verejnosti v legitimitu vnútorných mechanizmov akademickej samosprávy.