Minister školstva ignoruje Rámec kvality Európskej únie (EÚ) pre vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve. Tvrdia to profesijné organizácie zaoberajúce sa predškolským vzdelávaním, konkrétne Slovenská komora učiteľov (SKU), Asociácia pedagogiky raného detstva, Rada pre rozvoj materských škôl, Spoločnosť pre predškolskú výchovu a Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu.
Ako v tlačovej správe informoval prezident SKU Vladimír Crmoman, organizácie s rozhorčením a hlbokým sklamaním sledujú počínanie ministra školstva Branislava Gröhlinga (SaS) pri návrhu novely školského zákona. Jeho ambíciou je od 1. septembra otvoriť systém povinného predprimárneho vzdelávania pre čo najširšie spektrum poskytovateľov.
Štandardy kvality treba nastaviť
Organizácie uvádzajú, že minister z dôvodu nedostatku kapacít v materských školách ohlásil ešte v októbri zámer sprístupnenia poskytovania povinného vzdelávania detí aj zariadeniam nezaradeným v sieti škôl. Tie v súčasnosti, na rozdiel od materských škôl, nemusia spĺňať požiadavky stanovené legislatívou.
Profesijné organizácie upozornili na nevyhnutnosť nastavenia štandardov kvality, ktoré budú platné pre všetkých poskytovateľov rovnako. Požadujú kvalifikovanosť pedagógov, systematické vzdelávanie podľa vzdelávacieho programu, externú kontrolu a odbornosť.
Počet nezaškolených päťročných detí sa podarilo znížiť, do škôlky sa však aj tak nedostanú všetky
„Poradkyňa ministra v liste profesijným organizáciám deklarovala, že tieto požiadavky budú rešpektované pri všetkých plánovaných krokoch a návrhoch,” uviedli organizácie s tým, že sa odvolávala na Rámec kvality EÚ pre vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve, ktorý „zahŕňa aj požiadavky na kvalifikovaných pracovníkov s počiatočnou a kontinuálnou odbornou prípravou“.
Hrozí nedostatočná úroveň vzdelávania
Táto požiadavka na kvalitu sa podľa organizácií v návrhu novely školského zákona nenachádza. „Nevyskytla sa ani medzi 57 pripomienkami, ktoré ministerstvo školstva v rámci medzirezortného pripomienkového konania vznieslo voči svojej vlastnej novele,” dodali.
Profesijné organizácie majú obavu, že týmto spôsobom bude umožnený vznik a prevádzka zariadení, ktoré nebudú schopné zaručiť predškolské vzdelávanie na požadovanej úrovni.
Slovensko sa opäť ocitlo na chvoste Európy, v materských školách máme len 80 percent detí
„Sme za rozmanitosť poskytovateľov povinného predprimárneho vzdelávania, avšak základná požiadavka na kvalifikáciu osôb, ktoré majú vzdelávať deti, musí platiť pre všetkých. Verejnosť ako prijímateľ verejného povinného vzdelávania musí mať štátom garantovanú odbornosť na všetkých jeho stupňoch. Ministrovu novelu školského zákona bez zakomponovania tejto požiadavky považujeme za narušenie ústavného práva na rovný prístup ku vzdelávaniu všetkých detí,” podotkli.