Na Slovensku sa darí rozširovať počty miest v materských školách vďaka európskej finančnej pomoci, čo je dôležité vzhľadom na národný záväzok poskytnúť od septembra budúceho roka miesto v predškolskom zariadení všetkým deťom od troch rokov.
Ako ďalej v tejto súvislosti skonštatoval Najvyšší kontrolný úrad, na základe zistení z celoslovenského auditu dvoch vybraných výziev na zvýšenie kapacít materských škôl z operačného programu Integrovaný regionálny operačný program (IROP) 2014 až 2020 jeho kontrolóri poukazujú na nevyhnutnosť skvalitniť koordináciu vyhlasovania výziev z jednotlivých podporných mechanizmov a potrebu zlepšiť celý proces riadenia s využívaním nástrojov kontroly na mieste.
Kontroly odhalili riziká pri riadení projektov
Kontrolóri NKÚ sa v priebehu tohto roka pozreli na vybranú vzorku šestnástich projektov v hodnote 23,5 milióna eur z dvoch výziev, na ktoré bolo určených 55,2 milióna eur. Vďaka zdrojom z IROP v kontrolovaných projektoch bolo podporených viac ako 9 300 miest pre deti v škôlkach.
„Kontrolóri nezistili významné pochybenia, európske zdroje boli využité v medziach zákonných pravidiel i kritérií hospodárneho nakladania s verejnými financiami. Neidentifikovali nedostatky z hľadiska transparentnosti pri zverejňovaní informácií, avšak na druhej strane popísali riziká spojené s prípravou a riadením projektov,“ uviedla podpredsedníčka kontrolného úradu Henrieta Crkoňová.
Verejné obstarávanie bolo komplikované
Výzvy boli podľa nej vyhlasované s časovým oneskorením a záväzné termíny neboli dodržiavané v celom procese. Komplikované bolo aj verejné obstarávanie.
„Vo výzvach boli nedostatočne stanovené merateľné ukazovatele a zásada bezbariérovosti nebola vždy dodržaná,“ zdôraznila podpredsedníčka NKÚ. Zároveň upozornila, že pre výzvy z IROP sa stali silným konkurentom výzvy z Plánu obnovy a odolnosti (POO), v ktorom sa nevyžaduje spolufinancovanie zo strany žiadateľov.
Štát pri strategickej práci s mládežou zlyhal, podľa NKÚ inštitúcie zriadené ministerstvom školstva neplnia svoje úlohy
„Viac ako 20 žiadateľov z kontrolovaných výziev IROP odstúpilo od zmluvy a financujú vlastné projekty cez plán obnovy. Hovoríme teda minimálne o projektoch v hodnote 14 miliónov,“ doplnila Crkoňová. NKÚ podľa nej v tejto súvislosti upozorňuje na riziko prelínania výziev a následných možných korekcií zo strany európskych inštitúcií.
NKÚ odporúča zlepšiť kontrolné procesy
Kontrolóri aj preto odporúčajú príslušným parlamentným výborom zaviazať Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a Národnú implementačnú a koordinačnú autoritu, aby im predkladali výsledky rokovaní vzhľadom na existujúce problémy pri koordinácii výziev.
Podpredsedníčka NKÚ zároveň uviedla, že projekty naplnili ciele vzhľadom na výzvy, tie ale neboli nastavené správne. Limit výdavkov na vytvorenie jedného miesta v predškolskom zariadení bol nízky alebo žiadny a to spôsobilo veľké rozdiely, keď niekde vzniklo nové miesto za desaťtisíc a niekde za štvornásobne vyššiu sumu.
Schátrané budovy a rozpredané majetky. Najvyšší kontrolný úrad našiel v inštitúciách ministerstva školstva viaceré nedostatky
„Výzvy boli postavené formálne, išlo o podporu na vybudovanie miesta a už sa neriešila obsadenosť deťmi či udržateľnosť projektov aj do budúcnosti,“ povedala s tým, že pri prerozdeľovaní zdrojov sa do úvahy nebralo ani geografické kritérium. NKÚ tiež upozornil na nedostatočné definovanie vylučovacieho kritéria na posúdenie bezbariérovosti a nejednotný prístup v rámci jeho odborného hodnotenia a následného schvaľovania projektov.
Odstraňovanie bariér je kľúčovým záväzkom
„Odstraňovanie bariér a podpora inklúzie detí je dôležitý záväzok nielen voči európskym inštitúciám, ale predovšetkým vo vzťahu k samotným deťom. Je preto dôležité brať debarierizáciu vážne a trvať na jej reálnom uplatňovaní v praxi,“ zdôraznila podpredsedníčka úradu. V rámci programu IROP v kontrolovaných výzvach pre materské školy mali podľa nej byť všetky projekty bezbariérové, ale nebolo to tak a v niektorých prípadoch sa bezbariérovosť riešila až počas auditu zo strany kontrolného úradu.
Digitálna transformácia školstva na Slovensku vykazuje nedostatky, absentuje koncepcia riadenia IT projektov a mnoho ďalšieho
Pre pandémiu COVID-19 a vyhlásený núdzový stav boli kontroly na mieste zo strany riadiaceho či sprostredkovateľských orgánov zrušené a neboli vykonané ani dodatočne. Vzniknutý sklz a nahromadenie projektov na kontrolu podľa NKÚ vyriešilo MIRRI odsunutím kontrol a k preplácaniu financií dochádzalo len na základe rôznej fotodokumentácie a papierových prehlásení.
Preplatený projekt, ktorý sa nerealizoval
„Národní kontrolóri svojou ex-post aktivitou priamo na mieste identifikovali viaceré nedostatky, ktorým bolo možné predísť. Mohli sa odstrániť priebežne, ak by neboli zrušené kontroly na mieste alebo ak by priebežnú kontrolu vykonávali priamo žiadatelia – miestne samosprávy voči vysúťaženým dodávateľom,“ uviedla Crkoňová.
Kontrolóri NKÚ pri ich kontrole na mieste podľa nej prišli na to, že časť projektu škôlky v Moste pri Bratislave nebola realizovaná. Konkrétne išlo o detské ihrisko, ktorého vybudovanie však bolo samosprávou preplatené. Toto zistenie bolo vyhodnotené ako závažné a preto bolo po ukončení kontroly odstúpené orgánom činným v trestnom konaní.