Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) podporí novelu školského zákona, aby bol splnený míľnik Plánu obnovy a odolnosti SR.
Parlament schválil novelu školského zákona, zavádza sa aj právny nárok na prijatie do škôlky
Na utorkovej tlačovej besede to uviedol predseda poslaneckého klubu hnutia OĽaNO Michal Šipoš. Poslanec Peter Pollák dodal, že očakávali systémové zmeny, ktoré by pomohli aj rómskym deťom.
Systémové zmeny v otázke rómskych detí
Poukázal aj na pretrvávajúcu prax zaraďovania rómskych detí do špeciálnych škôl, neraz napríklad len z dôvodu, že neovládajú slovenský jazyk. Pollák uviedol, že apeloval ako na dočasne povereného ministra školstva Jána Horeckého, ale aj jeho predchodcu Branislava Gröhlinga (SaS), aby vykonali systémové zmeny, ktoré by viedli k zmene situácie.
Slovensku hrozí za segregáciu rómskych detí infringement. Pollák dodal, že k problematike predložil rezortu školstva materiál, ktorý ale podľa neho ministerstvo zamietlo s tým, že je neuskutočniteľný. Ústavní právnici, ktorým dal materiál posúdiť, s tým podľa neho nesúhlasia.
Na Slovensku pretrváva segregácia rómskych detí vo vzdelávaní a prax ukazuje, že školy upevňujú systémový rasizmus
Podľa Polláka by bolo nezodpovedné hodiť to na Horeckého, ktorý je vo funkcii len krátko, kým školský zákon bol vytvorený a bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní už skôr.
Definícia segregácie situáciu nezmení
Gröhling si podľa neho nesplnil domácu úlohu. Pollák je toho názoru, že definícia segregácie nezmení situáciu v školách. Podľa neho ideme pracovať na legislatíve, aby sme splnili míľnik plánu obnovy, ale zároveň nám hrozí sankcia za segregáciu rómskych detí, ktorá sa podľa poslanca môže výškou vyrovnať prostriedkom z Plánu obnovy.
Poslanec Marek Šefčík doplnil, že problém je i v tom, že rómske deti prichádzajú do škôl nepripravené. Zdôraznil, že ich hnutie sa dlhodobo usiluje presadiť povinnú materskú školu. Problém s ovládaním slovenského jazyka je podľa neho potrebné vyriešiť ešte pred ich nástupom do základných škôl.
OĽaNO navrhuje povinné predškolské vzdelávanie pre znevýhodnené deti. Vytvárame z nich poberateľov dávok, tvrdí
Pollák tiež uviedol, že právny nárok na materskú školu, ktorý je obsiahnutý v súčasnej novele, nie je dostačujúci.