Minister školstva, vedy, výskum a športu SR Branislav Gröhling (SaS) označil uplynulý rok pôsobenia v rezorte za náročný a dynamický. Ako priblížil odbor komunikácie ministerstva, viaceré zmeny bolo nutné urobiť aj vzhľadom na pandémiu koronavírusu a potrebu v oblasti vzdelávania.
Po nástupe novej vlády na ministerstve napríklad spustili web Učíme na diaľku a cez Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) zorganizovali viaceré webináre, semináre a odporúčania pre učiteľov. Prvýkrát sa všetky školy a školské zariadenia v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 zatvorili 16. marca vlani.
V čase dištančného vzdelávania ministerstvo zaistilo prístup k učebniciam v digitálnej forme a učiteľom dalo možnosť požiadať o navýšenie dát a volaní. Túto možnosť aktuálne využíva viac ako 31 600 z nich. „V októbri roku 2020 sme investovali prvých šesť miliónov eur na nákup digitálnych technológií a v januári ďalšie tri milióny eur na tento účel. Príspevok dostalo 2 265 škôl. V pláne obnovy sme navyše na digitalizáciu školstva vyčlenili 180 miliónov eur,“ spresnil Gröhling.
Financie čerpali z rozvojových projektov
Ministerstvo spustilo 20. novembra 2020 projekt Edu TV, na ktorom sa aktuálne nachádza 555 videí. Vzdelávanie sa zaistilo aj cez televízne vysielanie, a to prostredníctvom relácie Školský klub. Rezort školstva zaistil aj prednostné očkovanie zamestnancov škôl, ktorí mali o to záujem. Išlo o viac ako 50 700 učiteľov a niekoľko tisíc odborných a nepedagogických zamestnancov.
Viac o téme: Koronavírus
Ministerstvo vyčlenilo 60 miliónov eur na udržanie pracovných miest v materských školách a 20 miliónov na udržanie miest na základných umeleckých školách. Na asistentov a podporné tímy vyčlenil rezort minulý rok 82 miliónov eur a tento rok dodatočných osem miliónov.
Materským školám tiež umožnil rezort čerpať z rozvojových projektov a vytvoril sa pre ne projekt Múdre hranie. Z vlastných zdrojov na záver roka 2020 vyčlenilo ministerstvo 11 miliónov na odmeny pre 82-tisíc zamestnancov škôl. Jedným z hlavných z dosiahnutých cieľov je podľa ministerstva aj otvorenie trhu s učebnicami. Minulý rok sa do učebníc investovalo najprv 11 miliónov eur, následne ďalších päť miliónov eur.
Zmeny vo vede a výskume
Okrem vyhlášok, ktoré mali znížiť byrokraciu na školách, pripravil rezort v roku 2021 aj novely kľúčových zákonov, akými sú školský zákon, zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch či zákon o odbornom vzdelávaní.
Ministerstvo vytvorilo aj modelovú školu, ktorá sa môže stať inšpiráciou pri modernizácii priestorov škôl s cieľom podporiť najmä inovatívne prístupy k výučbe, spoluprácu, skupinové riešenie problémov či medzipredmetovú výučbu budú môcť učitelia a riaditelia nájsť.
Minister Gröhling spúšťa projekt modelovej školy, má byť inšpiráciou pre inovácie vo vzdelávaní
Ministerstvo urobilo viacero zmien aj v oblasti eurofondov, vedy a výskumu. V prioritnej osi vzdelávanie Operačný program Ľudské zdroje sa zvýšilo zazmluvnenie eurofondov o 46 percent. V danej osi sa zvýšilo aj čerpanie eurofondov o 78 percent. Rezort podotkol, že vo výskume a inováciách Operačný program integrovaná infraštruktúra sa zvýšilo zazmluvnenie z 301 na 498 miliónov eur a čerpanie z pôvodných 48,5 milióna eur na 109 miliónov eur.
Schválilo sa aj pridružené členstvo Slovenska v ESA (Európskej vesmírnej agentúre) a pripravili sa dva nové programy na podporu výskumu a vývoja. Podporu dostal aj šport. Pre športové kluby vyčlenil rezort dva milióny eur a ďalších desať miliónov eur je pripravených na čerpanie.