Drucker predložil v Bruseli návrhy na podporu konkurencieschopnosti Európy vo vzdelávaní, zamerať sa chce aj na rozvoj vidieckych oblastí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sprava: Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker a generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Romana Kanovská počas tlačovej besedy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže na tému: Unikátny príbeh najdôležitejšej reformy základného vzdelávania: Čo sme dosiahli, čo nám školy hovoria a aké kroky nasledujú. Bratislava, 21. november 2024. Foto: archívne, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) predložil v Bruseli niekoľko návrhov na podporu konkurencieschopnosti Európy vo vzdelávaní a na rozvoj vidieckych oblastí. Urobil tak na zasadnutí Rady EÚ pre vzdelávanie, mládež, kultúru a šport. Minister vo svojom vystúpení zdôraznil, že Európa už nesmie ďalej hovoriť o dobiehaní globálnych lídrov, akými sú Spojené štáty či Čína.

„Namiesto toho by mala začať budovať vlastnú pozíciu lídra v inováciách a technológiách,“ uviedol Drucker s tým, že Európa musí byť nezávislou inovačnou veľmocou, nielen pre hospodársku prosperitu, ale aj pre bezpečnosť a zachovanie spôsobu života.

Riziko vzniku dvojstupňového systém

Ako rezort školstva informoval, medzi návrhy, o ktorých ministri diskutovali patrí zavedenie európskeho diplomu a podpora združení európskych univerzít. Ide o opatrenia, ktoré by mohli zosúladiť vzdelávanie s potrebami trhu práce a posilniť postavenie európskych vysokých škôl. Drucker však upozornil, že je tu riziko vzniku dvojstupňového systému.

„Elitné univerzity by získali výraznú prevahu nad menšími národnými inštitúciami. Kľúčom k úspechu je podpora mobility, automatické uznávanie kvalifikácií a prístup zameraný na študentov,“ doplnil Ducker. Minister súčasne vníma nástup umelej inteligencie ako jedinečnú príležitosť na transformáciu vzdelávacích systémov.

„Potrebujeme strategické investície a európsku spoluprácu na vytvorenie prostredia, ktoré umožní plne využiť potenciál umelej inteligencie vo vzdelávaní,“ uviedol minister.

Otázka rozvoja vidieckych oblastí

Na zasadnutí Rady EÚ sa ministri venovali aj otázke rozvoja vidieckych oblastí, ktoré čelia úbytku obyvateľstva, odlivu mladých ľudí a nedostatku príležitostí.

„Vidiecke oblasti majú jedinečné silné stránky, ako je životný štýl a silný pocit komunity. Výzvou je skĺbiť tieto prednosti s modernými možnosťami, čo môže dosiahnuť práve vzdelávanie,“ uviedol Drucker s tým, že na Slovensku sa preto menia učebné osnovy so zameraním na podnikanie, digitálne zručnosti a udržateľnosť. Cieľom pritom je, aby mladí vnímali vidiecke oblasti ako miesta príležitostí a rozvoja. Minister vo svojom vystúpení vyzval aj na európsku spoluprácu.

„Toto nie je len národná, ale európska výzva. Musíme zdieľať nápady, rozumne investovať a spoločne zabezpečiť, aby vidiecke oblasti mali budúcnosť, akú si zaslúžia,“ uzavrel Drucker.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Hlas-SD