Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) diskutoval v Komárne so zástupcami samospráv i profesijných organizácií o vzdelávaní v regiónoch, kde spoločne žijú ľudia rôznych národností. Ako uviedlo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, cieľom je dosiahnuť kvalitné a férové vzdelávanie pre všetky deti, bez ohľadu na ich materinský jazyk.
Minister sa stretol na diskusii so zástupcami samosprávnych krajov, Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest Slovenska a ďalších profesijných organizácií. V rámci stretnutia sa zamerali na rozvoj regionálneho školstva v národnostne zmiešaných oblastiach, kde je výraznejšie zastúpená maďarská a rómska menšina, ale aj ďalšie minority.
Vyzdvihnutie významu dialógu a pozitívnych príkladov
„Minister v úvodnom vystúpení vyzdvihol význam Komárna ako mesta, kde harmonicky žijú viaceré národnosti. Zdôraznil potrebu otvoreného dialógu a hľadania riešení pre kvalitné vzdelávanie každého dieťaťa bez ohľadu na materinský jazyk. Diskusia nadviazala na vlaňajšie zmeny v rámci tzv. Nežnej revolúcie vo vzdelávaní, najmä na optimalizáciu siete stredných škôl. Minister ocenil spoluprácu so samosprávnymi krajmi a vyzdvihol úspešné príklady, ako napríklad vznik vzdelávacieho centra pre maďarskú menšinu v Šahách,“ informuje rezort školstva.
Šéf rezortu okrem iného predstavil aj legislatívne zmeny, ktoré sú v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Ide o návrhy, ktoré reagujú na výsledky revízie výdavkov aj analýzu dostupnosti vzdelávania v materinskom jazyku. Obe poukázali na rozličné problémy, medzi inými aj na zlú geografickú dostupnosť škôl pre deti z maďarsky hovoriacich rodín, či nedostatočnú podporu výučby v rómskom jazyku.
Cieľom je lepšia dostupnosť a kvalitní pedagógovia
Do legislatívnych zmien boli zapracované viaceré odporúčania, napríklad definícia zníženej dostupnosti vzdelávania, zlepšenie dopravnej dostupnosti, ale aj posilnenie prípravy kvalifikovaných pedagógov pre školy s maďarským vyučovacím jazykom.
„Ministerstvo školstva zároveň predstavilo súbor opatrení, ktoré majú vytvoriť férové a kvalitné podmienky vzdelávania pre všetky deti bez rozdielu ich jazykovej či národnostnej príslušnosti,“ dodáva rezort školstva. Medzi kľúčovými opatreniami je napríklad zrušenie tzv. veľkostného koeficientu pre malé školy. Nahradiť by ho mal podporný príspevok pre školy, ktoré prijmú racionalizačné opatrenia.
Ďalším opatrením je vytváranie školských klastrov, ktoré by mali napomôcť efektívnejšiemu zdieľaniu zdrojov a personálu, ale aj nové pravidlá pre fungovanie školských obvodov. V pláne je aj cielená podpora málotriednych škôl v súlade s kurikulárnou reformou.
Dôraz na odborné vzdelávanie v maďarskom jazyku
Ministerstvo doplnilo, že osobitný dôraz bol kladený na zlepšenie odborného vzdelávania v školách s vyučovacím jazykom maďarským. Prispieť by k nemu malo zakladanie centier excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy a realizácie optimalizačných projektov.

Cirkevné a súkromné školy sa búria proti návrhom Druckerovho ministerstva, obávajú sa straty financií aj vlastnej identity
„Štát doteraz nenastavoval podmienky správne. Výsledkom bolo trieštenie, neefektívne využívanie kapacít a klesajúca kvalita. Našou prioritou je stabilizácia školského systému, rešpektovanie jazykovej a kultúrnej rozmanitosti a spravodlivý prístup ku vzdelávaniu pre všetky deti,“ uzavrel minister Drucker.