BRATISLAVA 20. apríla (WebNoviny.sk) – Deti s iným materinským jazykom ako slovenským slovenčine dobre nerozumejú. Pri nástupe do školy dostanú rovnaké učebnice ako ich po slovensky hovoriaci spolužiaci a kladú sa na ne rovnaké nároky. Tieto deti však často nerozumejú ani pokynom učiteľa, ani učivu. Dôvod, prečo mávajú horšie známky je ten, že narážajú na jazykovú bariéru.
Nezaradená poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová preto navrhuje zaviesť pre deti s iným materinským jazykom novú formu výučby slovenského jazyka. Návrh v podobe novely školského zákona už predložila do parlamentu a poslanci by o ňom mali rokovať už na najbližšej schôdzi. Agentúru SITA o tom informovala kancelária poslankyne Zuzany Zimenovej.
Špeciálne vytvorené materiály
„Riešením je učiť tieto deti po slovensky nie z klasického šlabikára, ale z materiálov vytvorených špeciálne pre výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka. Deti hovoriace po maďarsky, rusínsky, ale napríklad aj po anglicky, čínsky, či rómskym nárečím, by sa mohli naučiť po slovensky rýchlejšie a efektívnejšie spôsobom, akým sa zvyknú malé deti učiť cudzí jazyk – hravo, komunikatívne, postupne od tých najjednoduchších výrazov až po zložitejšie frázy,“ vysvetľuje Zimenová.
Poliačik by dal vláde za školstvo päťku, zo 118 cieľov splnila desať
Podľa návrhu by ministerstvo školstva malo do začiatku nového školského roka vytvorilo pre školy takúto možnosť výučby slovenského jazyka.
Poslankyňa Zimenová konštatuje, že situáciu nezlepšia ani snahy strany Most-Híd inovovať výučbu slovenského jazyka v školách pre národnostné menšiny.
Problémy aj na slovenských školách
„Z týchto projektov môžu profitovať iba žiaci v školách pre národnostné menšiny, prioritne maďarská menšina. Nikoho z koalície však netrápi, že obdobné problémy so slovenčinou majú niektorí žiaci aj na slovenských školách. Týka sa to napríklad veľkého počtu rómskych žiakov, ale aj detí cudzincov, ktorých je dnes v našich školách už vyše 3 500,“ vysvetľuje Zimenová.
Gröhling varuje, že budeme musieť EÚ vrátiť milióny eur a adresoval výzvu ministerke Lubyovej
Podľa poslankyne školy nedostávajú potrebnú metodickú a didaktickú podporu v tom, aby mohli posilniť individuálny prístup k žiakom pri výučbe slovenského jazyka a zohľadniť tak ich reálne vzdelávacie potreby.
„Nedeje sa tak napriek tomu, že aj predošlá aj nová koaličná vláda vo svojom programovom vyhlásení prisľúbila priebežnú aktualizáciu štátnych vzdelávacích programov a neustále inovovanie učebných zdrojov pre školy, ktoré ich potrebujú,’“ uzavrela Zimenová.