BRATISLAVA 12. októbra (WBN/PR) – Hoci je školstvo na Slovensku sektorom, ktorý chronicky trpí nedostatkom peňazí, jeho modernizácia nie je utópiou. Vďaka informačným technológiám môžu školy nielenže posunúť vzdelávanie svojich žiakov a študentov na vyššiu úroveň, ale v konečnom dôsledku aj ušetriť. Moderná škola môže byť aj na Slovensku efektívnejšia, bližšia k žiakom a ich potrebám, a hlavne: pripravovať mladých ľudí pre prax a nie úrady práce. Riešenia, ako to dosiahnuť, odzneli na konferencii DATALAN Moderná škola 2012, ktorá sa konala 9. októbra v hoteli Holiday Inn v Bratislave. Jej hosťami bolo vyše 120 zástupcov predovšetkým základných a stredných škôl.
„Cloud je dnes fenoménom doby,“ vyhlásil hneď v úvode konferencie člen predstavenstva a obchodný riaditeľ DATALANu Marek Paščák a naznačil tým smer, akým sa môžu školy uberať, ak chcú využívať výhody najmodernejších riešení bez nutnosti výrazných investícií. DATALAN je jedným z prvých poskytovateľov cloudových riešení u nás a ich výrazný potenciál vidí aj v oblasti vzdelávania. V tomto segmente patrí spoločnosť medzi lídrov a je schopná zabezpečiť širokú škálu potrieb vzdelávacích a vedeckých inštitúcií od jednoduchej dodávky počítačov až po sofistikované riešenia akými sú napríklad virtuálna jaskyňa, jediná svojho druhu u nás, či projekt prvého superpočítača na Slovensku. „Vzdelávanie je z nášho pohľadu priorita. Chceme do neho vniesť čo najviac prvkov skutočnej interaktivity, teda možnosti študenta do vyučovania priamo zasiahnuť a daný fakt si priamo vyskúšať či nasimulovať,“ povedal Marek Paščák. Pasívna konzumácia učiva už dnešným študentom podľa neho zďaleka nestačí.
Dnešní žiaci sa už nebudú prispôsobovať školám, ale školy sa musia prispôsobiť im, inak majú iba malú šancu na úspech. A keďže práve informačné technológie už tvoria neoddeliteľnú súčasť života mladých ľudí, musia sa aj školy informatizovať. „Deti majú doma prístup k najmodernejším technológiám a automaticky očakávajú, že k nim budú mať rovnaký prístup aj na škole,“ povedal senior konzultant DATALANu Andrej Kyselica. Ako upozornil, až 64 % študentov považuje internetové pripojenie za dôležitejšie než auto, a až 70 % mladých zamestnancov sleduje svojho šéfa či kolegov prostredníctvom sociálnych sietí. Podobne ako sa menia mladí ľudia, mení sa aj trh práce. „V roku 2012 bude až 90 % pracovných pozícií vyžadovať technické zručnosti a školy na to musia reagovať,“ zdôraznil. Pomôcť im môžu riešenia ako HP Multisite umožňujúce prostredníctvom tenkých klientov pracovať študentom s vybraným softvérom bez nutnosti nakupovať množstvo drahej výpočtovej techniky. Pri zálohovaní a obnove systémov zas môže byť nápomocné riešenie DATALANu CeRBeruS. „Všetky dáta tak môžete mať v bezpečí bez obáv ich straty či zneužitia. Budú zosynchronizované a zálohované v cloude, bezpečne kryptované. Dokonca ani naši administrátori k nim nemajú prístup,“ uzavrel Andrej Kyselica.
Hoci je cloud výborným nástrojom na obmedzenie nákladov súvisiacich s informatizáciou školstva, istej miere investícií sa vyhnúť nedá. Tu môžu výrazne pomôcť aj eurofondy. „Ešte v tomto programovom období je možné využiť viac ako dvesto miliónov eur zo štrukturálnych fondov na národné projekty, v rámci dopytových projektov pre školy je alokovaných do konca roka 17 miliónov eur v OP Vzdelávanie,“ povedal vo svojej prezentácii Miloslav Gregáň, manažér pre projekty EU, DATALAN.
V druhej časti konferencie sa mohli jej hostia oboznámiť s konkrétnymi novými technológiami pre podporu vzdelávania. Spoločnosť EPSON predstavila 3LCD zobrazovacie a interaktívne riešenie pozostávajúce z interaktívneho projektora a tabule, ktoré umožňujú premietať želaný obsah a zároveň aj digitálne na túto virtuálnu tabuľu písať. Tým majú žiaci možnosť skombinovať reprodukciu obsahu s jeho tvorbou či komentovaním.
Jednou z možností ako šetriť peniaze je aj využitie služieb Microsoft Office 365. Ten prináša nielen takmer neobmedzený mailbox o veľkosti 25 GB, ale aj možnosť pre študentov a učiteľov spolupracovať na spoločných projektoch v reálnom čase, a to tak v priestoroch školy či mimo nej.
Merací systém PASCO zas umožňuje zapojenie sa študentov priamo do výučby technických predmetov prostredníctvom vysokej možnosti interaktivity, a to hravou formou. Program napríklad vo fyzike pokrýva celý obsah učiva a študentky z gymnázia v Malackách vďaka nemu vyhrali cenu OSN za projekt výskumu kvality vody v regióne. Výsledkom nasadenia programu bolo, že 58 % študentov tejto strednej školy si nakoniec vybralo ďalšie štúdium na technických, prípadne prírodovedných odboroch vysokých škôl.
So svojimi skúsenosťami s informatizáciou škôl sa nakoniec podelili aj priamo ich zástupcovia. Napríklad Gymnázium Ivana Horvátha v Bratislave prinieslo informácie o využití interaktívnych tabúľ v modernej výučbe. ZŠ A. Kmeťa z Levíc priblížilo svoje praktické skúsenosti s multimediálnou učebňou a Cambridge International School Bratislava predstavilo výhody MS Office 365 v praxi.
Konferencia DATALAN Moderná škola 2012 bola dôkazom, že moderné IT technológie už dnes dokážu ponúknuť širokú škálu riešení, ktoré sú schopné zlepšiť prakticky každý aspekt fungovania škôl – a to od vzdelávacieho procesu až po zníženie administratívnej záťaže spojenej s ich prevádzkou. Keďže tempo inovácií sa stále zrýchľuje, je takmer isté, že okruh revolučných riešení sa bude neustále rozširovať a DATALAN bude pri tom.
O spoločnosti DATALAN, a.s.
Spoločnosť DATALAN pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990 a v súčasnosti je popredným poskytovateľom informačných technológií na Slovensku a v okolitých krajinách. Dôkazom toho je ocenenie IT firma roka, 3. miesto v kategórii Firma roka TREND TOP 2010 a najvýznamnejšie partnerské ocenenia medzinárodných IT spoločností. Vďaka skúsenému tímu odborníkov spoločnosť úspešne zrealizovala rozsiahle projekty v oblasti správy dokumentov a informácií, riadenia procesov a spolupráce, optimalizácie IT infraštruktúry, outsourcingu IT a dodávok hardvéru. Prioritou spoločnosti DATALAN je zodpovedné podnikanie a kvalita poskytovaných riešení a služieb, čo potvrdzujú aj európske certifikáty manažérstva kvality ISO 9001:2009, ISO 14001:2005, OHSAS 18001:2009 a ISO/IEC 27001:2006.