Ponechanie väčšej slobody školám pri obsahu vzdelávania je dobrým krokom, ak štát zvonku kontroluje výsledky. Pre agentúru SITA tak riaditeľ INEKO Peter Goliaš reagoval na vyjadrenie ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS).
Ten v stredu 27. mája uviedol, že ministerstvo plánuje počet disponibilných, teda voliteľných hodín navýšiť. Podľa neho by sa cez ne mohli školy špecializovať.
Externé merania a porovnávania škôl
Rozhodnutie by však bolo založené na dobrovoľnosti škôl či rozhodnutí pedagogickej rady. Viac informácií by malo priniesť ministerstvo v polovici júna.
Goliaš v ponechaní väčšej voľnosti školám pri voľbe aj tvorbe obsahu vzdelávania vidí krok správnym smerom. Poznamenal však, že podmienkou je, aby štát zvonku kontroloval výsledky škôl.
Minister školstva Gröhling zvažuje odklad povinnej materskej školy pre päťročné deti
„Sloboda totiž môže viesť pri niektorých školách k excelentnosti a pri iných zas k zaostávaniu, pokiaľ nemajú dostatočne motivovaný a kvalifikovaný personál,“ vysvetlil.
Podčiarkol, že by štát preto nemal rezignovať na externé merania a porovnávania škôl na základe rôznych hodnôt. Napríklad výsledkov v štandardizovaných testoch, súťažiach či medzinárodných projektoch.
Navýšenie počtu voliteľných hodín
Podľa ministra školstva by sa špecializácia škôl mohla uskutočniť vďaka navýšeniu počtu voliteľných hodín. Podotkol, že v tejto súvislosti si musia odborníci vydiskutovať, ktoré hodiny, respektíve ktoré predmety odobrať.
„Tá vidina je, aby jednotlivé školy mali triedy, ktoré budú mať rozšírené vzdelávanie určitým smerom. Či už humanitným, matematickým alebo ostatným,“ povedal. Podčiarkol, že to však bude na dobrovoľnosti školy alebo rozhodnutí pedagogickej rady.
Maturity by mali byť podľa školských organizácií viac o zručnostiach ako o vedomostiach
Manuál na tvorbu školských vzdelávacích programov pre základnú školu z roku 2015, ktorý vypracoval Štátny pedagogický ústav uvádza, že voliteľné hodiny zastupujú časovú dotáciu, teda povinný čas výučby uvedenú v Štátnom vzdelávacom programe, ktorú školy musia využiť na vyučovacie predmety vo svojom školskom vzdelávacom programe.
„Umožňujú škole jej profiláciu, reflektovanie potrieb žiakov alebo miestnych podmienok,“ ozrejmilo ministerstvo.