Zastaviť vydávanie stavebných povolení je možné iba v prípade právoplatného rozhodnutia o stavebnej uzávere daného územia.
Rokovanie na zastupiteľstve
K petícii občianskeho združenia (OZ) Náš Prešov za zastavenie vydávania stavebných povolení v lokalite Kráľová hora až vypracovania územno – plánovacej dokumentácie pre danú lokalitu to pre agentúru SITA uviedol primátor mesta Prešov František Oľha.
Petíciu, ktorú podpísalo viac ako 800 ľudí, prerokujú na svojom zasadnutí v stredu 26. apríla prešovskí mestskí poslanci.
Aktivisti z OZ Náš Prešov spustili petíciu z dôvodu nekoordinovanej výstavby v lokalite Kráľová hora, v ktorej sa podľa nich má vybudovať zhruba 1 100 až 1 200 rodinných domov, čo predstavuje približne 4 200 obyvateľov napojených na infraštruktúru a občiansku vybavenosť Sídliska III. Slúžiť im však podľa združenia má iba jediná prístupová cesta.
Ako skonštatoval primátor František Oľha, v súčasnosti je v lokalite Kráľova hora vydaných 39 stavebných povolení.
„V uvedenej lokalite boli v minulosti vydané rozhodnutia o umiestnení stavby prístupových komunikácií a inžinierskych sietí. Následne boli vydané stavebné povolenia na prístupové komunikácie a inžinierske siete. K povoleným inžinierskym sieťam a k povoleným prístupovým komunikáciám je možné povoliť 59 rodinných domov,“ uviedol k aktuálnej situácii Oľha.
Kapacita prístupovej cesty
Aktivisti z OZ Náš Prešov vyjadrili pri očakávanej rastúcej zastavanosti územia obavy z nepostačujúcej kapacity jedinej prístupovej cesty, ktorá podľa nich nespĺňa dopravné a hygienické normy, má nedostatočnú šírku, chýbajú na nej chodníky, nedoriešené sú aj dažďové zvody.
Ponuka novostavieb v Bratislave je rovnaká ako koncom roka 2022. Aká je cena za meter štvorcový?
Podľa Oľhu si v súvislosti s kapacitou prístupovej cesty je potrebné uvedomiť, že nový takzvaný západný pás Sídliska III tvorí päť lokalít.
Konkrétne Bikoš, Kráľova hora, Tehelná, Rúrky a Hnevlivá dolina. Každá má pritom podľa neho navrhnuté svoje vlastné napojenie na vyšší dopravný systém.
„Bikoš má navrhnutú svoju vlastnú cestu s napojením na Prostějovskú medzi domami č. 77 a 123. Kráľova hora má jednu cestu vybudovanú spoločnosťou Národná diaľničná spoločnosť, a. s. s napojením na ulicu Mirka Nešpora. Nová lokalita na Tehelnej ulici má navrhované svoje napojenie cez Tehelnú, ako aj Rúrky. Tie majú existujúce napojenie na Levočskú ulicu a Hnevlivá dolina má navrhované tiež svoje napojenie na Levočskú ulicu,“ vysvetlil primátor.
Rozširovanie výstavby
Dodal, že vhodné riešenie dopravného napojenia miestnej cesty na ulici Mirka Nešpora na Prostějovskú ulicu bude potrebné nájsť po dopravno-kapacitnom posúdení alternatívnych riešení.
„Čo sa týka nespĺňajúcej normy, relevantnú odpoveď poskytne odbor dopravy na základe dopravnej štúdie,“ uviedol Oľha.
Staré budovy Hypernovy čaká prestavba, retailové parky tak pribudnú aj v menších mestách
Podľa aktivistov je nutnosťou vo vypracovanej územno-plánovacej dokumentácii naplánovať aj ďalšie komunikácie vedúce z a do lokality Kráľova hora, Rúrky II a Hnevlivá dolina a začať ich aj realizovať ešte pred ďalším rozširovaním výstavby v daných lokalitách, respektíve ich mať ako požiadavku na súkromných investorov pred povolením stavby.
„V územnom pláne sú navrhované komunikácie na tomto území. Pri vydávaní územných rozhodnutí na komunikácie však nebolo developermi dodržané trasovanie komunikácií podľa územného plánu, došlo k určitým posunom a na niektoré pozemky, cez ktoré mali byť vedené nové cesty, nedali majitelia súhlas,“ vysvetlil Oľha.
Dodal, že pri stretnutí k tejto téme na pôde mestského úradu padol návrh na spracovanie urbanistickej štúdie pre celý západný pás Sídliska III od Bikoša po Hnevlivú dolinu.
Problémy s parkovaním
„V prípade, že to bude právne možné, bude potrebné spracovanú urbanistickú štúdiu preklopiť do územného plánu,“ doplnil. Zároveň očakáva zníženie dopravného zaťaženia Sídliska III po dobudovaní prvej etapy rýchlostnej cesty R4, ktorú majú dokončiť v lete.
Stavbári volajú po profesionalizácii povoľovacích procesov v stavebníctve, patria podľa nich štátu a nie samospráve
Členovia OZ Náš Prešov takisto upozornili na chýbajúcu občiansku vybavenosť pre lokalitu, či problémy s parkovaním pri súčasných bytových domoch, ktoré podľa ich názoru nie sú dimenzované na enormný nárast dopravy v tejto lokalite. Problémom je podľa nich aj bezpečnosť všetkých chodcov.
„Otázka parkovania pri súčasných bytových domoch by nemala byť ovplyvnená novou zástavbou rodinných domov, pretože tam bude každý parkovať na svojom pozemku. Parkovanie pri už existujúcich bytových domoch budeme postupne riešiť aj výstavbou parkovacích domov, zavádzaním parkovacej politiky a rozširovaním možností verejnej dopravy pre obyvateľov Sídliska III,“ sľúbil primátor.
Petícia za dočasné zastavenie vydávania ďalších stavebných povolení mestom Prešov na výstavbu v lokalite nad Rúrkami I a Sídliskami III a Mladosť, v zóne Prešov – Kráľova hora, Rúrky II a Hnevlivá dolina, do doby vypracovania územno – plánovacej dokumentácie pre danú lokalitu (zónu) a úpravy trasy a technických parametrov účelovej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti k tunelu Bikoš s jej možným presmerovaním obsahuje 81 podpisových hárkov a podpísalo ju 819 občanov. Z nich mestský úrad uznal 756 platných podpisov.
Požiadavky petície
Prvou požiadavkou petície o zastavení vydávania stavebných povolení sa na svojom stredajšom zasadnutí v stredu 26. apríla budú zaoberať aj prešovskí mestskí poslanci.
Nový Istropolis dostal od bratislavského magistrátu zelenú, developer chce začať stavať na budúci rok
Podľa primátora je však zastaviť vydávanie stavebných povolení možné len v zmysle zákona, a to v prípade, ak by bolo na danú časť vydané právoplatné rozhodnutie o stavebnej uzávere.
Druhej požiadavke na zmenu technických parametrov prístupovej cesty k južnému portálu tunela Bikoš a rovnako aj úprave jej trasy nie je podľa radnice možné v súčasnej dobe zo strany mesta vyhovieť.