Ako bude vyzerať trh maloobchodných nehnuteľností počas najbližších 5 rokov? Realitno-poradenská spoločnosť CBRE tvrdí, že dopyt po fyzických maloobchodných priestoroch bude stále veľmi vysoký. Medzi požiadavkami budú dominovať najmä prevádzky zamerané na zdravie a krásu.
Nová analýza CBRE sa venuje šiestim hlavným maloobchodným trhom: Číne, Amerike, Španielsku, Nemecku, Taliansku a Veľkej Británii, pričom sa zameriava najmä na plánované maloobchodné priestory v najbližších piatich rokoch. Medzi kľúčové odvetvia maloobchodu, na ktoré experti sústredili svoju pozornosť boli potraviny, odevy a obuv, zdravie a krása, domov a záhrada.
CBRE predpovedá, že nárast priestorových požiadaviek bude viditeľný najmä v segmente zdravotníckych a kozmetických potrieb. Záujem obchodníkov v tejto oblasti prevyšuje ostatné – v Číne o 8,1 %, v Nemecku o 4,5 %, v Taliansku 4,2 %, vo Veľkej Británii o 1,7 %, v USA a Španielsku o 1,1 %. Rast v tomto odvetví bude podporovaný novými technológiami a inováciami, spojenými s rastúcim dopytom od spotrebiteľov, ktorí investujú do seba.
Túto situáciu komentuje Natasha Patelová, riaditeľka globálneho maloobchodného výskumu v CBRE: „Technológie, inovácie a sociálne siete sú kľúčom k úspechu v oblasti zdravia a krásy a zostanú neoddeliteľnou súčasťou stratégie maloobchodníkov v nasledujúcich rokoch. Značky často využívajú virtuálne obrazovky s ukážkami nanášania make up-u, na ktorých zákazníci vidia, ako produkt vyzerá ešte predtým, než si ho kúpia. Týmto spôsobom vytvárajú skúsenosť, ktorá privedie nakupujúcich do ich kamenných prevádzok. Ukazuje sa, že celý sektor využíva viacero kanálov, ktoré zahŕňajú sociálne siete a kamenné prevádzky. Je zrejmé, že značky využívajú analytiku profilov svojich sociálnych médií na to, aby podľa nich nastavovali stratégiu prenájmov maloobchodných priestorov.“
Dáta z prieskumu CBRE predpovedajú, že významný rast požiadaviek na priestory zaznamená aj oblasť domácnosti a záhrady. V Číne bude potrebných ďalších 20,4 % priestorov, v Španielsku 2,3 %, v Taliansku 1,2 % a v Nemecku 0,8 %. Stabilný rast zaznamenajú aj kategórie odevov a obuvi a rovnako aj potravín. Najviditeľnejšie sa to prejaví v Španielsku, kde je dopyt v oboch spomínaných kategóriách vyšší o 2,2 %, resp. 1,2 %.
„Hoci je maloobchodný sektor v štádiu transformácie, fyzické maloobchodné prevádzky zostanú aj naďalej veľmi dôležitou súčasťou získavania a udržiavania si zákazníkov, ich záujmu a následných tržieb. Náš prieskum dokazuje, že napriek rastu internetového predaja spotrebitelia stále uprednostňujú zážitok z nakupovania v kamenných prevádzkach, ako dôležitú súčasť inšpirácie, informovanosti, testovania a angažovanosti,“ tvrdí David Close, šéf CBRE pre prenájom maloobchodných prevádzok v regióne EMEA.
Rovnaký trend očakávajú odborníci aj na Slovensku. „Situácia na slovenskom trhu bude v podstate kopírovať vývoj vo svete. Neočakávame tu výraznejšie rozdiely,“ uzatvára Matúš Furman z oddelenia prenájmu maloobchodných nehnuteľností v CBRE na Slovensku.
CBRE Group so sídlom v Los Angeles je svetovým lídrom v oblasti realitných služieb a investícií s obratom 13.1 miliardy USD za rok 2016. CBRE od roku 2008 figuruje v rebríčku Fortune 500 (v roku 2016 na 259. priečke) a v indexe S&P 500. S približne 75 000 zamestnancami slúži majiteľom nehnuteľností, investorom a nájomníkom prostredníctvom viac ako 440 pobočiek po celom svete (vo viac ako 64 krajinách). CBRE ponúka širokú paletu nehnuteľností na trhu, ktorú zastrešuje kvalitnými integrovanými službami, poskytovanými na základe spolupráce lídrov na trhu nehnuteľností.
Pre CBRE na Slovensku pracuje viac ako 200 zamestnancov v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici. CBRE poskytuje strategické poradenstvo a realizáciu predaja a prenájmu všetkých typov nehnuteľností, služby pre firmy, oceňovanie nehnuteľností, developerské služby, investičné poradenstvo, výskum a spravuje 23 komerčných a kancelárskych objektov. CBRE na Slovensku je držiteľom ocenení CIJ AWARDS SLOVAKIA 2017 v kategóriách Best Office Power Broker Team of the Year, Best Warehouse Power Broker Team of the Year, Best Property Management Company of the Year a Best Fit-Out of the Year.