Spoločnosť Win-Port Invest nedávno predstavila projekt trimodálneho prístavu s názvom Harbour Park v Bratislave-Vlčom hrdle. Má ísť o prístav, ktorý bude združovať vodnú, cestnú a železničnú dopravu. Najnovšie investor predložil zámer na posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA.
„Projekt má za cieľ rozšíriť existujúcu infraštruktúru a vytvoriť nové kapacity pre manipuláciu s tovarom, čím podporí regionálnu a medzinárodnú dopravu,“ uvádza navrhovateľ. Zámer je koncipovaný ako mestský prístav v kombinácii s logistickými funkciami a občianskou vybavenosťou vo forme administratívy, prechodného ubytovania, obchodu a služieb.
Predpokladaná výška investície do prístavu a prislúchajúceho zázemia predstavuje približne 680 miliónov eur. Napojenie projektu na rýchlostnú cestu R7 predbežne vyčíslili na 10-12 miliónov eur, v závislosti od zvoleného variantu. Predpokladaný termín začiatku výstavby je v roku 2027, ukončenie o tri roky neskôr.
Projekt nemá nahradiť, ale skôr doplniť súčasný prístav v hlavnom meste. Podľa investora je lokalita vo Vlčom hrdle na tento projekt vhodnejšia ako Zimný prístav, ktorý by naopak mohol plniť viac rekreačnú funkciu.
V zmysle platného územného plánu je projekt zaradený medzi verejnoprospešné stavby a podporu mu vyjadrili viaceré štátne inštitúcie vrátane Ministerstva dopravy SR. To uzatvorilo s navrhovateľom Memorandum o spolupráci pri príprave povolení, realizácii dotknutého rozvojového územia a stavby križovatky.
V Bratislave má vzniknúť rozsiahly prístavný projekt za miliardu eur
Zimný prístav sa zmení na mestské centrum
Bratislavský nákladný prístav by sa mal v budúcnosti presunúť z centra mesta o niekoľko kilometrov južne do Páleniska. Tým sa vytvorí priestor na premenu dnešného prístavu na modernú mestskú štvrť.
Spoločnosť Verejné prístavy je vlastníkom pozemkov v takzvaných troch bazénoch. Ten, ktorý sa používa ako hlavný nákladný prístav, je podľa ministra dopravy Jozefa Ráža v zúfalom stave a potrebuje modernizáciu.
„Náš dlhodobý plán, ktorý vychádza z rôznych dokumentov o dopravnej obslužnosti, cez dokumenty Európskej komisie a cez nálezy NKÚ hovorí o tom, že treba vybudovať nový prístav a lokalitu tzv. zimného prístavu treba použiť pre rozvoj nového bratislavského centra,“ uviedol koncom novembra minister.
Zimný prístav, ktorý je najstaršou časťou bratislavského nákladného prístavu, má byť postupne pretransformovaný na novú modernú štvrť. Ešte predtým však musia vytvoriť nový multimodálny prístav s napojením na železničnú dopravu v bazéne Pálenisko.
„Tretí bazén je Lodenica, v ktorom máme v pláne formou nejakého verejného a súkromného partnerstva vytvoriť novú lodenicu, ktorá by dokázala vymieňať staré motory za nové ekologické pre všetky plavidlá na Dunaji,“ doplnil minister.
Zákazku získal Metropolitný inštitút Bratislavy
Metropolitný inštitút Bratislavy získal zákazku na vytvorenie novej vízie rozvoja dotknutého územia. Predbežná časová os hovorí o vytvorení vízie do februára 2026, po ktorej bude nasledovať štúdia uskutočniteľnosti, urbanistická štúdia, územnoplánovacia štúdia a schválenie zmien a doplnkov územného plánu mestským zastupiteľstvom.