Nepovolené, tzv. čierne stavby po nadobudnutí účinnosti nového zákona o výstavbe 1. apríla 2024 už nebude možné, na rozdiel od súčasnosti, dodatočne zlegalizovať.
Nezavedú do nich dodávku plynu, vody ani elektriny a takéto stavby musia povinne zbúrať. Podpredseda vlády Štefan Holý (nom. Sme rodina) upozornil, že je zriadený mechanizmus zodpovednosti za náklady na odstránenie čiernej stavby.
Odstránenie na vlastné náklady
Ak stavebník neodstráni takúto stavbu na vlastné náklady, zriadi sa automaticky záložné právo na pozemok, prípadne na ďalší majetok dotyčného.
„Je to pohľadávka štátu tak, ako keď zložíte peniaze daňovému úradu. Nápad postaviť čiernu stavbu s vysokou pravdepodobnosťou skončí tým, že prídete o pozemok, navyše to nikdy nebude vedieť zlegalizovať,“ povedal Holý v súvislosti s novou stavebnou legislatívou.
Mestá a obce budú môcť na schátrané stavby vyrubiť vyššiu daň, vlastníkov má motivovať k ich riadnej údržbe
Nové zákony o územnom plánovaní a výstavbe po tom, čo ich s výraznými zmenami nedávno schválil parlament, už podpísala prezidentka Zuzana Čaputová.
Odobrila aj súvisiacu novelu kompetenčného zákona, na základe ktorej vznikne nový Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR ako ústredný orgán štátnej správy.
Čierne stavby z minulosti
Iná situácia je podľa vicepremiéra s čiernymi stavbami z minulosti. „Vytvárame hlavne motivačný priestor na to, aby čierne stavby, ktoré spĺňajú parametre, mohli byť zlegalizované. Záujmom štátu je dostať tie stavby do evidencie alebo pod kontrolu, čiže zákon predpokladá takýto mechanizmus,“ uviedol Holý pred zástupcami slovenského stavebníctva.
Čiernymi stavbami je podľa neho aj veľa infraštruktúrnych stavieb. „Naši predchodcovia ešte za čias bývalého režimu si nerobili veľké starosti s tým, aby mali stavebné povolenie. Sú to cesty, železnice, ďalšie infraštruktúrne stavby, z ktorých množstvo neprejde testom legálnej stavby už len z toho dôvodu, že nemajú vysporiadané pozemky, na ktorých sú postavené,“ poznamenal Holý.
Požiadavka na zbúranie všetkých čiernych stavieb by podľa neho viedla napríklad aj k tomu, že by sme nemali po čom jazdiť.