- aktualizované 14. marca 17:16
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera, aby jasne prezentoval postoj Slovenska k zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035.
Liberáli ho žiadajú, aby sme sa pridali k skupine štátov, ktoré sa postavili proti tejto zmene. Ako na tlačovej besede uviedol predseda SaS a bývalý minister hospodárstva Richard Sulík, zákaz je problematický a škodlivý obzvlášť pre Slovensko, ktoré je automobilovou veľmocou.
Premiér a zodpovední ministri mlčia
Konečné slovo o zákaze mala mať Európska rada, tá však aktuálne rozhodnutie odložila na neurčito. „To je nateraz dobrá správa, lebo zákaz úplne všetkých áut so spaľovacími motormi by bolo nešťastné a nedomyslené,“ zhodnotil Sulík.
KDH odmieta ukončenie predaja spaľovacích áut, takýto krok by znamenal hospodársku sabotáž Slovenska
Je pritom podľa neho úplne absurdné, že poverený premiér ako aj zodpovední ministri o tejto téme mlčia. Problémom je pritom nielen stále vysoká cena elektromobilov, ale aj nedostatočná infraštruktúra a nedostatok elektrickej energie.
Nechcú radikálne a nedomyslené riešenia
Ako doplnil poslanec za SaS Ján Oravec, svet má problémy so životným prostredím, je však podľa neho nutné hľadať riešenia, ktoré nie sú radikálne a nedomyslené.
„Nikto z nás nie je proti elektromobilite, naopak, sme za vytváranie motivačného prostredie pre jej rozvoj, ale sme proti úplnému zákazu spaľovacích motorov,“ skonštatoval. Dočasne povereného ministra životného prostredia Jána Budaja chcú preto liberáli zaviazať, aby sa na najbližšom rokovaní Európskej rady postavil proti zákazu.
Slovensko bude žiadať výnimky zo zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, musia nám dať súhlas štáty Únie
Ministerstvo hospodárstva SR potvrdilo, že sa aktuálne tvorí pomerne silná skupina významných štátov Európskej únie, ktorá navrhovaný zákaz od roku 2035 spochybňuje a Slovensko bude určite patriť k aktívnym účastníkom tejto skupiny.
Reakcia Eduarda Hegera
Poverený predseda vlády Eduard Heger svojmu bývalému koaličnému partnerovi odkázal, že sa v záujme zbierania lacných politických bodov znížil na úroveň Roberta Fica.
Skonštatoval, že zdroje ropy sú obmedzené a čelíme vážnym klimatickým problémom. „S týmito faktami, podloženými množstvom vedeckých výskumov, sa s priateľmi z SaS snáď zhodneme,“ zhodnotil. Zároveň zdôraznil, že na ukončení výroby vozidiel s naftovým a benzínovým motorom v roku 2035 sa dohodla európska rodina.
„Mimochodom, rezort pod vedením Richarda Sulíka s návrhom súhlasil a poskytol podporné stanovisko,“ pripomenul ďalej liberálom. Aktuálnou témou podľa Hegera je, aké motory budeme môcť vyrábať aj po roku 2035. „Určite nie je našim záujmom sa viazať výhradne na elektromobilitu,“ skonštatoval.
Ako automobilová veľmoc sa podľa Hegera budeme tvrdo zasadzovať, aby sa ľudia na Slovensku a automobilový priemysel posúvali vpred a nezaspali dobu. „V Bruseli je náš hlas počuť a názory sú rešpektované,“ uzavrel.
Tento postoj rezort avizoval už po jednom z rokovaní prostredníctvom štátneho tajomníka Petra Šveca. „Toto asi ušlo pozornosti pána Sulíka a strany SaS, ktorá sa doteraz tejto téme vôbec nevenovala,“ upozornil dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman.
Slovensko bolo v hre a baterkáreň
SaS v tejto súvislosti kritizovala aj postoj aktuálneho vedenia rezortu hospodárstva k možnému príchodu investícií z tejto oblasti. Slovensko bolo podľa bývalého štátneho tajomníka Karola Galeka v hre o baterkáreň koncernu Volkswagen.
Podľa jeho slov ju odpísal dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman svojimi vyjadreniami a nezáujmom.
„Slovensku sa podarilo vlani v júni presadiť aj výhodný alokačný kľúč v rámci sociálneho klimatického fondu, ktorý už od roku 2026 prinesie na Slovensko dodatočných 1,4 miliardy eur aj na rozvoj nízko-emisnej dopravy,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Michal Kiča.
Slovenský automobilový priemysel je podľa neho pripravený na rozvoj elektromobility. „Predstavuje to pre nás konkurenčnú výhodu vo vzťahu k iným štátom a slovenské automobilky budú realizovať rozvoj elektromobility aj skôr bez ohľadu na stanoviská Európskej únie,“ dodal Kiča.